08. február 2021
Kolekcia obsahuje 184 diel
4 minúty
Architektonické dedičstvo nemá na Slovensku ľahký údel. Mnohé klenoty moderny, priemyselné alebo kultúrne pamiatky chátrajú, trpia nevyjasnenými majetkovými vzťahmi či nezáujmom verejnosti. Vzácne stavby často existujú v neistom vákuu medzi zbúraním a pomalým dožívaním. Ďalšie generácie ich už možno naživo neuvidia. Vďaka výskumnej, osvetovej, organizačnej a kurátorskej činnosti občianskych združení ako Čierne diery však zažíva slovenská architektúra a jej pamiatková ochrana novú vlnu záujmu. Unikátna séria grafík od mladých slovenských umelkýň a umelcov vzdáva úctu ikonickým aj menej známym stavbám a pripomína ich fascinujúce príbehy prepletené s našimi životmi.

Séria grafík vytvorená na japonskej risografickej tlačiarni vzniká od roku 2015 a zapojilo sa do nej 60 autoriek a autorov z prostredia výtvarného umenia, grafického dizajnu, ilustrácie a architektúry. Vďaka mimoriadnej umeleckej kvalite a rozpoznateľnej téme sa grafiky stali zberateľskou komoditou, ktorej popularita sa pretavila aj do finančnej pomoci organizáciám bojujúcim za záchranu zabudnutých kultúrnych pamiatok. V roku 2020 sa Združenie Čierne diery rozhodlo darovať kompletnú sériu do zbierok Slovenskej národnej galérie.

„Z niektorých grafík sa nám zachoval len jeden kus. Niektoré nám dokonca chýbali a zberatelia nám ich darovali naspäť, aby mohla byť zbierka v SNG kompletná. [...] Grafiky predstavujú pohľad súčasnej generácie tvorcov na kultúrne dedičstvo a ich najväčšia hodnota pre nás tkvie práve v rozmanitosti. V spojení aktivizmu a výtvarného prejavu.“Martin Lipták, spoluzakladateľ o.z. Čierne diery

Lucia Žatkuliaková – Avion, 2019, dar združenia Čierne diery

 

Zbierka viac než 200 grafík si aj napriek rozmanitosti autorských štýlov zachováva jednotný étos a charakteristickú atmosféru. Zo všetkých diel vyžaruje láskavý vzťah k zobrazeným objektom a tiež veľká dávka „budovateľskej“ imaginácie. Niektoré z nich prezentujú stavby akoby v časoch svojej najväčšej slávy, často obohatené o fantastické a symbolické prvky – papierové loďky, chápadlá chobotnice, šarkany, nadrozmerné pracovné nástroje apod. Niekedy prevažuje dôraz na popisný detail, inokedy dominuje výrazná silueta alebo vyjadrenie funkcie či vzťahu k svojmu okoliu.

Obzvlášť ikonické stavby ako napr. kúpele Grössling, Slovenský rozhlas alebo Nová synagóga v Žiline sú zastúpené vo viacerých podobách a dajú sa na nich sledovať nuansy rôznych autorských prístupov. Či už autorov zaujala komplexná geometria, svetelná atmosféra alebo emocionálne pôsobenie architektúry, jej mnohostranný vplyv na vnímanie prostredia, v ktorom žijeme, nemožno podceňovať.

Martina Obertová – Kúpalisko Delfín, 2020, Slovenská národná galéria

 

Grafiky demonštrujú, že aj keď môže mať tá-ktorá stavba v súčasnosti svoje najlepšie roky už za sebou, kedysi bola krásnou dominantou určujúcou tep života vo svojom okolí. Z citlivého rukopisu vyžaruje nadčasová hodnota architektúry, presahujúca ideologické či ekonomické zmeny v spoločnosti. Diela ozvláštňujú aj občasné tlačové chyby, ktoré sú súčasťou procesu mechanizovanej sieťotlače predstavujúcej akúsi slepú uličku tlačových technológií. Krásne žiarivé sójové a ryžové farby umocňujú takmer snový, niekedy nostalgický či priam utopický charakter grafík.

Čierne diery naďalej vydávajú nové grafiky, ktoré rozširujú zbierku a putujú do depozitárov SNG. Keďže sa jedná o limitované edície, nie je možné objednať si ich ako tlačené reprodukcie. K dielam postupne pribúdajú texty približujúce ich historický či autorský kontext. V kolekcii sme vynechali niektoré farebné varianty tých istých motívov. Všetky diela zo zbierky nájdete tu.

Nové kolekcie, články a tipy na výtvarné diela 2x mesačne.
Odoslaním súhlasím so spracovaním osobných údajov.
Nové kolekcie, články a tipy na výtvarné diela 2x mesačne.
Odoslaním súhlasím so spracovaním osobných údajov.