datovanie: | |
miery: |
výška 83.5 cm, šírka 59.0 cm |
výtvarný druh: | grafický dizajn |
typ objektu: | plagát |
materiál: | papier |
technika: | ofsetová tlač |
značenie: | SNG Bratislava, september-november 1963 ZT Bratislava |
inštitúcia: | Slovenská národná galéria, SNG |
inventárne číslo: | UP-P 1454 |
v kolekciách: | |
samostatné dielo: | plagát k výstave |
Dôležitou súčasťou plagátovej tvorby medzivojnového obdobia, predovšetkým v jej z funkcionalizmu vychádzajúcej produkcii, bola typografia. U nás túto polohu reprezentuje najmä dielo Zdenka Rossmanna, ktorý pracoval len s kompozíciou písma na čistej bielej ploche. V našom prostredí však bola oveľa silnejšia tradícia tzv. obrazového plagátu, maliarskeho či kresleného, ktorá dominovala v tvorbe autorov ešte aj v 50. rokoch.
Alojz Riškovič bol prvým autorom, ktorý výrazne zasiahol do hegemónie toho privilegovaného typu plagátu a vniesol do tvorby grafického dizajnu progresívnu zmenu. Nadviazal na tradíciu medzivojnovej funkcionalistickej typografie, ale zároveň aj na nový, tzv. internacionálny štýl, ktorý ovládal výlepné plochy v Európe, najmä zásluhou švajčiarskej typografickej školy.
Plagát k výstave Mikuláša Galandu pracuje na jednej strane s aktuálnymi typografickými trendmi, ale na druhej strane tým, že vo farebnosti použil citáciu dvoch ružových odtieňov, významovo spojil plagát s Galandovými Ružovými madonami. Riškovičov prínos spočíva v tom, že obrátil pozornosť slovenských dizajnérov na možnosti typografie ako hlavného výrazového prostriedku.
Jeho vplyv sa prejavil aj v súdobej tvorbe Čestmíra Pechra, ktorý v krátkom čase vytvoril niekoľko pozoruhodných typografických plagátov. V 80. rokoch sa typografia stala najtypickejším prvkom celej tvorby ďalšieho významného grafického dizajnéra Vladislava Rostoku. V Rostokovych plagátoch sa stala typografia už nielen nositeľom informácie, ale i spolutvorcom významu. Podobne ako transformoval Riškovič narativitu farby do svojej plagátovej tvorby, kde sa stala súčasťou obrazovej kompozície a zároveň umožnila ďalšie vrstvenie významov, Rostoka spojil typografiou význam textu a obrazu.
Dagmar Poláčková ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.
Vami zvolené dielo by sa malo začať v krátkom čase automaticky sťahovať.
Digitálne reprodukcie voľných diel na tejto stránke sú sprístupnené ako verejné vlastníctvo (public domain). Môžete si ich voľne stiahnuť vo vysokom rozlíšení a využívať na súkromné aj komerčné účely – kopírovať, zdieľať i upravovať.
Pri ďalšom šírení prosíme uviesť:
Alojz Riškovič – Výstava diela Mikuláša Galandu, 20. storočie, 2. polovica, 1963, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.UP-P_1454
Ak plánujete využiť reprodukcie na komerčné účely, prosím informujte nás o vašich plánoch vopred, naši odborníci vám vedia poradiť.
Vami zvolené dielo nebolo možné v tomto momente stiahnuť. Skúste to prosím neskôr.
Pokiaľ problém pretrváva, kontaktujte nás na lab@sng.sk