datovanie: | |
miery: |
výška 23.5 cm, šírka 17.8 cm |
výtvarný druh: | fotografia |
materiál: | fotografický papier |
technika: | čiernobiela fotografia |
značenie: | vzadu pri hornom okraji perom: Cyklus: Bauhaus - Dessau, Pokusy o Peterhansa s dvoma negatívmi nad sebou vzadu v pravom dolnom rohu pečiatkou: Copyright © 19..(perom: 32), Foto: Irena Blühová, Bratislava |
inštitúcia: | Slovenská národná galéria, SNG |
inventárne číslo: | UP-DK 2799 |
tagy: | muž žena portrét pohľad |
v kolekciách: |
Irena Blühová je známa predovšetkým ako predstaviteľka medzivojnovej sociálnokritickej fotografie na Slovensku. Menej sa už vie, že počas štúdia na Bauhause v Dessau v rokoch 1931 až 1932 vytvorila niekoľko diel, ktoré patria medzi zriedkavé ukážky avantgardných experimentov v slovenskej fotografii. Bauhaus bol umeleckou školou, známou po celej Európe tým, že sa odlišoval od klasických výtvarných akadémií. Školská výučba odstránila bariéry medzi umením a remeslom, výtvarnou a priemyselnou výrobou.
Keď Blühová prišla na Bauhaus, vybrala si oddelenie, v ktorom sa fotografia študovala spolu s typografiou a reklamnou tlačou. V budúcnosti totiž chcela pracovať ako fotografujúca publicistka. V archíve Bauhausu sa zachovali niektoré jej školské práce, napr. série fotografických kontaktov Experimenty s vyvolávacím procesom. Najzaujímavejšie sú ale dve verzie Pokusov s dvoma negatívmi nad sebou – jeden z nich sa nachádza v zbierke SNG. Ide o dvojportrét Ireny Blühovej a jej vtedajšieho životného partnera, výtvarníka Imricha Weinera-Kráľa, ktorý vznikol prekrytím dvoch samostatných negatívov.
Takéto simultánne portréty, ako ich nazýval László Moholy-Nagy, boli vo fotografii 20 – 30. rokov populárne a často ich využívali najmä Bauhäusleri – pedagógovia a študenti Bauhausu. Dvojportrét od Ireny Blühovej je pozoruhodný tým, že tváre majú protikladný výraz – Imrove ústa sú otvorené k „munchovskému“ výkriku, zatiaľ čo tvár Ireny zostáva nehybná. Možno to bola len čistá herná improvizácia, zaznamenaná fotoaparátom, možno tento dvojportrét odráža niečo z ich vzájomného vzťahu. V každom prípade pôsobí dosť záhadne a v slovenskej fotografii prvej polovice 20. storočia je celkom ojedinelým javom.
Aurel Hrabušický ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.
Vami zvolené dielo by sa malo začať v krátkom čase automaticky sťahovať.
Digitálne reprodukcie voľných diel na tejto stránke sú sprístupnené ako verejné vlastníctvo (public domain). Môžete si ich voľne stiahnuť vo vysokom rozlíšení a využívať na súkromné aj komerčné účely – kopírovať, zdieľať i upravovať.
Pri ďalšom šírení prosíme uviesť:
Irena Blühová – Pokusy s dvoma negatívmi, 20. storočie, 1. polovica, 1931–1932; 20. storočie, 2. polovica, okolo 1986, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.UP-DK_2799
Ak plánujete využiť reprodukcie na komerčné účely, prosím informujte nás o vašich plánoch vopred, naši odborníci vám vedia poradiť.
Vami zvolené dielo nebolo možné v tomto momente stiahnuť. Skúste to prosím neskôr.
Pokiaľ problém pretrváva, kontaktujte nás na lab@sng.sk