Predstavený dej vyvrcholí až v nasledujúcom okamžiku, keď sa rozhodne o zástave v súboji dvoch jazdcov, reprezentantov kresťanov a Osmanov. Dekoratívny závesný obraz, akým je Jazdecká bitka od bližšie neurčeného nemeckého maliara, nie je záznamom konkrétnej udalosti. V pozadí je naznačený väčší počet vojakov, súboj je scénou fiktívnej bitky niekoľkých bataliónov.
Zhluk postáv v akcii umožnil maliarovi, aby výjav zostavil výlučne podľa estetických kritérií a predviedol sa tak ako ovláda umelecké prostriedky rozvrhu farebnosti a postáv. Dymom zastretá časť oblohy je kulisou zhluku postáv, ktorých zbrane tvoria spleť priamok vedúcich pohľad k ústrednému momentu deja.
Batálie, obrazy s vojnovým výjavom, ktorými umelci reflektovali buď na konkrétnu udalosť, alebo jednoducho v nich uplatnili každodenné obrazy z vojenského života, patrili k frekventovaným námetom historického maliarstva. Verbovania, výpravy, mašírovania, zrážky, rabovania ponúkali množstvo príležitostí na uchopenie rôznych aspektov vojenského života.
Špeciálne batálie maľovali na oslavu generálov, spodobujúce adresáta najčastejšie v póze antických hrdinov. Analytické vyobrazenia bojového pola boli zas zacielené vojakom, odborníkom. V intenciách disciplíny umelci dokumentovali udalosti veľmi rozmanito od idealizujúceho oslavného tónu po verný záznam udalosti, od skutočného diania po desaťročia vzdialené histórie (Pfaffenbichler 1993, s. 48-65, 114-131).
Vystavený obraz, vzhľadom na námet a zvolené kostýmy, zrejme tiež odkazuje do minulosti. Obraz je ozvláštnený aj detailmi rôznych divácky atraktívnych momentov, akým je aj nepochybne teatrálny efekt práve odpálenej guľky, takmer nasmerovanej na diváka z pištole jazdca bojujúceho po boku účastníka súboja o zástavu.
Zuzana Ludiková ●
ŠVANTNEROVÁ, Jana a kol.: Tieň minulosti / The Shadow of the Past, Bratislava: Neinvestičný fond židovského kultúrneho dedičstva – Menorah, 2013.