Kolekcia Nové Slovensko predstavuje diela zobrazujúce prienik modernej civilizácie do života slovenskej spoločnosti v období po roku 1918. Ukazujú, ako moderné umenie na Slovensku, nielen klasické výtvarné druhy, ale aj fotografia a okrajovo grafický dizajn reflektovali prejavy, „výdobytky" modernej civilizácie a ako spoluvytvárali celkový vizuál doby.
Je známe, že moderné umenie v slovenských podmienkach, ak si odmyslíme tzv. košickú alebo východoslovenskú modernu, sa vo veľkej miere inšpirovalo tradičnou ľudovou kultúrou a životným štýlom vidieckych vrstiev obyvateľstva. Prejavy moderného života sa v krajine takmer bez priemyslu, s prevládajúcim vidieckym osídlením, presadzovali iba postupne, zdĺhavo a často v protirečivých súvislostiach. Zdanlivo paradoxne pokračoval tento proces aj v období vojnovej Slovenskej republiky, keď v istom protiklade s oficiálnou propagandou, založenou na tradičnom, ale už dožívajúcom modeli života, sa nezadržateľne rozvíjali aj jeho moderné formy.
Pojem modernej civilizácie sa nespája iba s mestským prostredím. V meste boli civilizačné zmeny prirodzene najviac nápadné, avšak pomaly sa začal meniť aj vidiek, územie mimo mesta. Do vidieckej krajiny postupne prenikajú aj priemyselné stavby rôzneho druhu. Zatiaľ sú zriedkavé, avšak o to viac vizuálne ovládajú okolité prostredie. K modernému spôsobu života prirodzene patrilo aj rýchlejšie a častejšie premiestňovanie sa obyvateľov. A to nielen kvôli práci a nutnej spoločenskej komunikácii, ale prvýkrát vo väčšej miere aj kvôli voľnočasovým aktivitám – športu, turistike, zábave.
Nové umenie, v zmysle avantgardných zásad, sa objavovalo na Slovensku viac-menej sporadicky. Slovensko sa priamo nepodieľalo na hnutí avantgárd, skôr sa dá povedať, že avantgardistov iba hostilo. Program medzičasom už zavŕšených avantgárd v poslednom predvojnovom desaťročí udržiavali na Slovensku hlavne predstavitelia okolitých vyspelejších kultúr.
Vojnové udalosti tento priaznivý proces prerušili, avšak stopy po ňom zostali – avantgardné hnutia nás obišli, ale moderna, aj keď značne modifikovaná miestnymi pomermi, už zostala. Jej pôsobnosť však narážala na hranice dané nedostatočne rozvinutým a kultúrne nediferencovaným prostredím. A tak z väčšej časti zostala snom, ktorý sa nedokázal prevteliť do reality.
Viac o témach a motívoch zrodu Nového Slovenska sa dozvieš v profiloch jednotlivých diel. Diela sú zoskupené podľa námetov, ako napr. budovanie, priemysel, chudoba, turizmus, atmosféra mesta a mnoho ďalších.
Kolekcia čerpá z výstavného katalógu Nové Slovensko: (ťažký) zrod moderného životného štýlu 1918 – 1949. SNG, 2011.