18. december 2024
Kolekcia obsahuje 77 diel
3 minúty
„Zima k nám prichádzala na Martina. Koníky s ňou bežali a vyzváňali po cestách. Vyhrávala nám v kachliach a my sme rozprávkovo zaspávali. Ráno nás už vyčkávala a naháňali sme ju na najkrajších miestach. Po riekach, potokoch, po horách, po dolinách. Chodila s nami z dediny do dediny. Naháňala nás vyštípaných každý boží deň.“
Vladimír Kompánek, Impresie

V zimnom svete Vladimíra Kompánka (1927 – 2011) môže ľudská figúra pokojne pripomínať vidieckú stavbu a naopak. Do snehu schúlené drevenice, ženy vo vlniakoch, koňmi ťahané sane, rebrinové ploty, zvonice a ďalšie symbolické tvary budujú vlastný vizuálny jazyk a rytmus. Autor nimi oživuje detské spomienky na krajinu okolo rodného Rajca, na „lipové ticho starých, teplých, dobrých zím.“

Vladimír Kompánek – Dedina spomienok I., 1978, Galéria mesta Bratislavy

 

Zima bola pre Kompánka – podobne ako pre Josefa Ladu – najkrajším ročným obdobím. Obaja v tvorbe spomínali na šťastné detstvo, Lada v malebných Hrusiciach neďaleko Prahy, Kompánek v rodnom Rajci, ešte v časoch pred druhou svetovou vojnou. Autor čerpal z námetov pripomínajúcich naivnú bezstarostnosť a pocit bezpečia. Inšpiroval sa tiež maľbami Joana Miróa či Paula Kleeho, ktorí zjednodušovali videný svet na systém znakov a dosiahli tak akúsi univerzálnosť svojich výjavov.

Vladimír Kompánek – Dedina spomienok I., 1978, Oravská galéria

 

Ešte predtým, ako sa Kompánek stal akademickým sochárom, sústredil sa na maľbu, a to najmä zásluhou svojho profesora kreslenia na gymnáziu v Žiline Stanislava Bíroša. Od prvotnej plošnosti sa postupne posunul k objemnejším tvarom a jeho tvorba nadobudla hrejivo mäkký, oblý a hravý charakter. V idylických scénach dedinského života sa však ukrýva aj istá tajomnosť pripomínajúca ozveny slovanskej či antickej mytológie.

Vladimír Kompánek – Postavy, 1982, Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

 

Kompánek bol zakladajúcim členom Skupiny Mikuláša Galandu, ktorá koncom 50. rokov nadviazala na tradíciu slovenskej moderny a usilovala sa o „nekonvenčné štúdium reality“, o jednoduchosť a o umenie, ktoré veci nezobrazuje, ale „vyjadruje“. Podobne ako ďalší Galandovci aj Kompánek často okresával výjav na jeho podstatu a hľadal v ňom bezprostrednosť, autenticitu a nadčasovosť.

Motív „sveta na odchode“ a „dožívania jednej civilizácie“ sa v slovenskom umení 20. storočia vynáral opakovane. Aj desaťročia potom, čo Martin Benka či Jan Hála oslavovali archetypálne a zároveň miznúce vidiecke tradície, sa k týmto obrazom vracali Kompánek, Martinček alebo Grossmann. V 50. až 70. rokoch už pripomínali akúsi nostalickú spomienku – ustupujúcu, postupne blednúcu a do istej miery vyprázdnenú.

Vladimír Kompánek – Vianočný koník, 1975 – 1986, Slovenská národná galéria

 

„Náš pocit predkov nie je len krpec na nohe a širák na hlave. Ale povedzme zázrak drobnej sošky-piety kdesi vo výklenku, ktorá mi vystupuje v tej istej sile a drsnej nahote ako plastika aztécka alebo hlava Eskimákov. Je identifikovaná vnútorným svetom, atmosférou prostredia svojho vzniku.“ – Vladimír Kompánek

Nové kolekcie, články a tipy na výtvarné diela 2x mesačne.
Odoslaním súhlasím so spracovaním osobných údajov.
Nové kolekcie, články a tipy na výtvarné diela 2x mesačne.
Odoslaním súhlasím so spracovaním osobných údajov.