Biedermeier sa nevyznačuje názorovo čistým, vyhraneným myšlienkovým
a hodnotovým ideálom a ani jeho estetické videnie nespočíva v jedinom
názore. Tkvie v spojení najpríznačnejších rysov dvoch navzájom protikladných
tendencií – klasicistická racionalita, disciplinovanosť, jednoduchosť
a univerzalizmus sa tu stretáva s emocionálnosťou, premenlivosťou a
individualizmom romantizmu. Ideálom v období biedermeiera bola ideová
pluralita a syntéza rôznorodých životných a umeleckých postojov, ktorá mu
dáva potenciál osloviť celú spoločnosť. Obytný interiér je vnímaný ako „zrkadlo duše obyvateľa“, ako prejav individuality
vlastníka. Keďže obyvateľ mal väčšinou bezprostrednejší vplyv na interiér než
exteriér svojho domu či bytu, práve ten sa stáva vizitkou jeho osobného vkusu,
zhmotnením jeho životného štýlu a pocitu. Človek čias
biedermeiera si zakladal na rozume, morálnych zásadách a na mravných
ideáloch. Zároveň aj na kultivovanosti, ktorá nepredstavovala len etickú cnosť,
ale aj estetickú kvalitu. Kultivoval svoje dobré mravy, rozvíjal vlastnú
osobnosť a vzdelávanie podobne, ako zušľachťoval svoju domácnosť.
Ľudia sa
začínajú aktívnejšie zapájať do vytvárania svojho obytného priestoru, sami si
objednávajú nábytok a doplnky z katalógov alebo priamo u výrobcov, stávajú
sa svojimi vlastnými interiérovými architektmi. Katalógy či magazíny ponúkajúce
hotové kusy nábytku sú v tom období v strednej Európe horúcou
novinkou. Popri propagačných katalógoch v tom čase začínajú vychádzať vo
Viedni a v Budapešti aj periodiká zaoberajúce sa meštianskou kultúrou bývania. V biedermeierovskej domácnosti žijú ľudia obklopení predmetmi, ktoré
odzrkadľujú ich životné priority. Domov vytvárajú jednotlivé blízke veci, ktoré
si človek pozorne vyberá a zhromažďuje. Sú to predmety vzťahujúce sa na jeho
život, zážitky, spomienky, ale tiež predmety, ktoré reprezentujú jeho samého,
jeho hodnoty, zásady, zvyky a v neposlednom rade i vkus. Či už
je to exkluzívny sekretár, vitrína s vystavenými spomienkovými predmetmi alebo
knižnica svedčiaca o sčítanosti a vzdelanosti členov rodiny.
Keďže umelecký
predmet predstavoval symbol statusu, jeho cieľavedomým kumulovaním rástol
spoločenský kredit zberateľa či zberateľky. Predpoklad, či dokonca
presvedčenie, že v očiach okolia je človek tým, čo o ňom vypovedajú
veci, ktorými sa obklopuje, našiel silnú odozvu aj v nami sledovanom
období. Občianska spoločnosť v časoch biedermeiera však umožnila a uvítala
prístup širšej a rýchlo sa rozrastajúcej vrstvy meštianstva
k výdobytkom a blahobytom doby. Módne a štýlové lahôdky
v rôznych materiáloch a technikách, od luxusných až po cenovo dostupné
začali byť prístupnejšie širšej vrstve obyvateľstva a rozmanitejšej
klientele. Medzi kúpyschopným obyvateľstvom sa totiž objavovali čoraz viac aj
takí, ktorým chýbala tradícia vyšších umeleckých nárokov, ale požadovali viac
reprezentatívnosti. V rámci dekoratívnej úpravy úžitkových predmetov bolo
inšpiráciou hlavne obdobie rokoka, preto sa tento spočiatku simultánny trend
v rámci biedermeiera polovice 19. storočia zvykne nazývať i meštianske
rokoko.
Pre človeka
tohto obdobia bolo dôležité prezentovať sa ako dobre oblečený člen spoločnosti,
čomu pomáhala dobová móda. Zdôrazňuje sa remeselné prevedenie, móda sa nemení
tak rýchlo a šokujúco ako v empíre, skôr pozvoľne sa odev variuje. Základom
je harmónia tvarov, pôvab, ktorý ma podporiť proporcie tela. Bohatosť a
reprezentácia sa okrem používaných tkanín prejavili v šperkoch a účesoch.
Kašmírová šatka patrila k dôležitému znaku ženského odevu a symbolizovala
vysoké postavenie. Šperky sa robili z drahých, ale i z lacnejších
materiálov, pričom sa používali aj staršie typy zdedené z matky na dcéru.
V mužskom svete sa prejavila tendencia k pohodlnosti a civilnejšiemu
charakteru. Postupne sa rozvíjal dandyzmus s až úzkostlivou starostlivosťou
o svoj zovňajšok. Módne novinky sa často zachovali práve na portrétnom umení,
ktoré patrilo k najčastejším žánrom.
Častou
predstavou portrétu v štýle biedermeiera je obraz spokojne vyzerajúceho
dobre oblečeného muža alebo ženy v zlatom ráme. Pri hlbšom poznaní tohto
asi najvyhľadávanejšieho výtvarného žánru nachádzame viacero noviniek
a odlišností od dovtedy zaužívaných konceptov. V období biedermeiera
portrét prezentoval zobrazenú postavu na podobizni na základe jeho/jej
spoločenského statusu. Dôležitým prvkom bolo už na prvý pohľad odtajniť hodnosť
spodobeného, či už v kontexte jeho pôsobenia (sudca, zástupca župy,
vzdelanec, remeselník), nadobudnutého bohatstva, ale napríklad i v úlohe
otca rodiny.
Zmena
k väčšej individualizácii sa prejavila hlavne po roku 1820 v záujme
čo najvernejšieho stvárnenia (nach der
Natur), zároveň ale pod vplyvom dobovej módy sa objavuje vysoká forma
štylizácie. Stretávame sa so zobrazeniami vysoko postavených osôb
v civilnom prevedení, často v prírode, a na druhej strane bežný
remeselník sa nechal spodobiť so všetkým honorom, ktorý sa mu v rámci
vlastnej spoločenskej triedy podarilo dosiahnuť. Dôležitým faktorom bola
dostupnosť jednotlivých portrétnych druhov. Kto mal dostatočné prostriedky,
mohol si dovoliť celofigurálny portrét alebo podobizeň polpostavy od
vyhľadávaných viedenských majstrov (Ferdinand Georg Waldmüller, Ferdinand von
Amerling, Franz Eybl, Johann Nepomuk Ender, Móric Daffinger a ďalší), kde práve
v centre monarchie bola sústredená elita tohto žánru. Postupne sa
prejavovali aj umelci z prostredia Uhorska, pričom väčšina ich odchádzala
za lepšími objednávkami do väčších centier (Josef Ginovský, František von
Balassa, Josef Borsos). Domáci i monarchiou migrujúci umelci (Ferdinand von
Lütgendorff, Jakub Marastoni, Friedrich Lieder, Peter Michal Bohúň, Jozef
Božetech Klemens, Imrich Emanuel Roth a ďalší) pracovali pre regionálnu
klientelu a vytvárali olejomaľby či akvarelové alebo kresbové portréty,
obľúbené miniatúry, prípadne sa venovali rozmáhajúcemu grafickému portrétu
(Josef Kriehuber, Adam Alexander Ehrenreich, Ferdinand von Lütgendorff). Práve
posledná spomenutá technika súvisí s rozvojom čoraz dostupnejšej
litografie.
KATARÍNA BEŇOVÁ, SILVIA SENEŠI LUTHEROVÁ, JANA ŠVANTNEROVÁ
← Späť na výber kolekcií Biedermeier