Biedermeier je
kultúrou každodennosti a orientáciou na domácnosť, ktorá sa v
priestorovom, estetickom, formálnom i vo funkčnom zmysle spája
s istotou, nenútenosťou a prirodzeným komfortom. Domáce prostredie má
byť účelné a zmysluplné, dbá sa na prívetivosť a citovosť, komfort je
dosahovaný s fantáziou a so zmyslom pre prirodzenú eleganciu.
Spoločnosť v Habsburskej monarchii sa po Viedenskom kongrese v roku
1815 stabilizovala, i keď vďaka pomerne striktnému vládnutiu kniežaťa
Metternicha. Trpela policajnými obmedzeniami, kontrolou i represiami,
v kultúre tiež sprísnenou cenzúrou a estetickým diktátom. Verejný život
bol ochromený, ale pozornosť a aktivita spoločnosti sa čoraz viac obracala do
privátnej sféry – do „bezpečného“ sveta domácností, v ktorom sa sústredene
rozvíjal rodinný a súkromný život. Základom sa stala rodina, kde práve
uchýlenie sa do prostredia domácností a súkromia bolo nosným pilierom života
v období biedermeiera. Upevňujú sa vzťahy medzi priateľmi, manželmi.
Prelomovou udalosťou v živote občanov sa stala svadba, ku ktorej museli
byť jej aktéri adekvátne finančne pripravení. Budovanie rodinného šťastia sa
stalo centrom každodenného života. Postoj k privátnej sfére nadobúda
v tomto období až kultový charakter – prostredie domácnosti sa spája s
prehlbovaním a so zdôrazňovaním vzťahov a citov medzi rodinnými
príslušníkmi i blízkymi.
Obrat vo vnímaní
domáceho prostredia a života v ňom bol takisto dôsledkom
komplexnejších spoločenských zmien, ktoré možno sledovať už od konca 18.
storočia. Byrokratizácia a industrializácia, prevaha mestského spôsobu
života a vôbec proces všeobecných zmien smeroval k rozvoju modernej
spoločnosti (van Dülmen, R.: Kultura a každodenní život v raném
novověku, s. 10-23). Prejavilo sa to najmä oddeľovaním pracovného
a privátneho prostredia, rodinného života a pracovných aktivít, ku
ktorému začalo dochádzať v meštianskej vrstve. Kancelárie, dielne, obchody
postupne vystupujú z domáceho prostredia, čím zásadne
menia dispozície aj zariadenie obytných priestorov. Obytný dom stráca
množstvo funkcií, ale naopak získava nové životné podmienky, ktoré podnietili
vnímanie domácnosti ako intímneho a individuálneho priestoru.
Nový postoj
k obytnému prostrediu a meniace sa životné podmienky i funkcie zásadne
ovplyvnili štruktúru bytu v štýle biedermeiera. Interiér je členitejší,
narastá počet miestností špecifikovaných pre konkrétny účel. Základnú schému
tvorí predizba, kuchyňa, komora, izba a k nim sa variabilne pridávajú
ďalšie, ako hosťovská izba, šatňa a kúpeľňa. Formálnosť ustupuje uvoľnenosti,
komfortnosti a familiárnosti, ktoré sa prejavujú pribúdaním priestorov určených
pre súkromné aktivity jednotlivých obyvateľov. Takými sú pánska izba, pracovňa
a spálňa. Popri spálni je aj detská izba v obydlí strednej vrstvy
novinkou, ktorá súvisí so zvyšovaním významu súkromia rodinného života a
iniciuje rozvoj vhodných druhov nábytku. V porovnaní s minulosťou sa
väčší dôraz kladie na „vedľajšie“ priestory – ako sú napríklad kúpeľňa či
kuchyňa, ktoré boli dovtedy očiam návštev ukryté a ich zariadeniu sa nevenovala
zvláštna pozornosť. Požiadavka živého, variabilného obytného priestoru,
utvoreného pre každodenný život so zreteľom na praktickosť, účelnosť a
kombinovateľnosť sa premietla do mobilnosti nábytku.
Ku každodennému
životu človeka biedermeiera patrilo rozvíjať záľuby, ktoré sú špecifické pre
mužský svet (poľovačky, strelecké spolky). Budovali sa fajčiarske a debatné
salóny. Ženský svet bol determinovaný starostlivosťou o deti a rodinu všeobecne.
Medzi záľuby dám patrilo vyšívanie, rôzne ručné práce, čítanie. Oba tieto svety
spájali deti, ich svet hier sa stával tiež predmetom záujmu umenia
v biedermeieri. Vidíme to napríklad na zachovaných portrétoch, ktoré
poukazujú na jednotlivé úlohy členov rodiny. Stretávame sa s motívmi veľmi
intímnymi, zachytávajúcimi napríklad mužov v domácom oblečení,
s vychádzkovými paličkami, fajkami. Ženy sú zachytené aj vo veľmi
privátnych chvíľach, napríklad pri večernej toalete – takto sa dostávame k
prelínaniu portrétnych a žánrových diel.
Nová inklinácia
k domácemu súkromnému svetu ovplyvnila aj úžitkové umenie, kde sa
vyhotovujú zo skla, z porcelánu, keramiky alebo z kovu rôzne predmety, ktoré
majú napomáhať alebo uľahčovať tieto činnosti. Dôkazy priateľstva a pretrvávajúcej
náklonnosti v podobe suvenírov zo skla a z porcelánu sa tak hromadili
na poličkách a esteticky zapĺňali na tento účel vytvorené vitríny.
Poriadok a úhľadnosť zbierok v domácom prostredí odrážali túžbu po
poriadku vo vonkajšom svete, po jeho pozdvihnutí k dokonalosti. Pozdravy
a hravé vinše boli radené na parapetných doskách či písacích stolíkoch.
Priania typu „Nech je tento košíček kvetov plný najúprimnejšiemu priateľstvu
dnes zasvätený“ alebo „Keď verné priateľstvo okolo Vás hradby vymuruje, je ako
hrad, čo žiadna sila nedobije“ sa dostávali do povedomia spoločnosti
prostredníctvom novoročných prianí alebo blahoželaní. Obklopovanie sa dôkazmi
žičlivosti a náklonnosti domov nielen zútulňovalo, ale odrážalo aj márnu
túžbu nachádzať rovnaké istoty poza múrmi príbytku.
Nový význam
získavajú mestá, ktoré sa rozrastajú a ponúkajú nové možnosti trávenia voľného
času. Zábava na verejnosti, kaviarne, dostihy a parky sa rozvíjajú práve
v období biedermeiera, kde hlavnou inšpiráciou bola cisárska Viedeň. Postupne
sa aj mestá v Uhorsku transformovali na moderné bunky spoločnosti.
Organizovali sa rôzne spoločenstvá ako kasína pre vyššiu vrstvu alebo strelecké
či iné dobrovoľnícke spolky, ktoré odzrkadľovali záľuby a postavenie obyvateľov
miest. Vo výtvarnej kultúre sa to prejavilo napríklad na streleckých terčoch,
námetoch zábavy, všeobecne na námetoch z mestského prostredia, ale aj na
záznamoch z interiérov mestských palácov a domov, ktoré poukazujú na
každodenný život a súkromný svet obyvateľov obdobia biedermeiera.
SILVIA SENEŠI LUTHEROVÁ, KATARÍNA BEŇOVÁ, JANA ŠVANTNEROVÁ
← Späť na výber kolekcií Biedermeier