Ladislav Čemický patrí spolu so Zoltánom Palugyaiom medzi priekopníkov akvarelu v slovenskom výtvarnom umení. Hľadal nové výrazové možnosti tejto často podceňovanej techniky, využíval jej jemnosť, priesvitnosť a chvejivú linku. Nadviazal na inovácie impresionistov a inšpiroval sa Palugyaiovým zmyslom pre zachytenie premenlivosti prírodných atmosfér, hoci aj na úkor realistického detailu.
Čemický obľuboval najmä ranné a predvečerné nálady, keď tvary a farby zmäkčuje opar alebo lúče zapadajúceho slnka. V jeho pohľadoch na zákutia Liptova, Oravy či Turca sa neustále opakujú hmlisté pastviny, siluety hôr plynule pretekajúce v oblohu a trblietavé hladiny potokov a vodných priehrad. Občasný statok, senník či skupina vŕb funguje ako farebný akcent v splývavej harmónii plôch a gradientov. Kontrast výrazných škvŕn na pozadí ucelenej krajiny pripomína subtilné nálady japonských drevorytov alebo čínskeho akvarelu.
Počas piatich dekád tvorby prešiel Čemický v krajinomaľbe postupne od naturalizmu až k lyrickosti, priam muzikálnosti. Zo začiatku motívy najprv kreslil v plenéri a následne vyfarboval v ateliéri, čím vznikala akási parafráza prírody z autorskej pamäti. Neskôr však maľoval celé dielo na mieste, bez kresby a nadbytočného komponovania. S pribúdajúcim vekom sa obracal k čoraz teplejším farebným akordom. Svoju rodnú krajinu pateticky neoslavoval, neskrášľoval, no zdokumentoval jej prírodné tajomstvá a tisíce tvárí oblohy, ktorá ju korunuje.
„...po dokončení akvarelov nikdy neviem ako vlastne vznikli. Rozumová stránka je tu totiž v takom dokonalom súlade s citovou stránkou a tak sa rýchlo realizuje, že vylučuje akúkoľvek špekuláciu.“
Väčšinu diel v kolekcii tvoria akvarely, pre doplnenie záberu sme však zahrnuli aj niekoľko olejomalieb, pastelov a gvašov.
Mnohé diela odkazujú na konkrétne obce a prírodné lokality ako plesá, doliny alebo pohoria. Poskytujú tak zaujímavý, hoci trochu abstraktný, námet na geolokačné výlety.
Monografická výstava „LADISLAV ČEMICKÝ (1909 – 2000). Maliar, učiteľ, funkcionár.“ je v Liptovskej galérii prístupná do 4. júna 2022.
Použité zdroje:
BAKOŠ, Oliver. Ladislav Čemický. Prvé vydanie. Bratislava : Tatran, 1982.