V roku 1815 konaný Viedenský kongres riešil nielen
politickú situáciu týkajúcu sa strednej Európy, ale ovplyvnil aj výtvarné a úžitkové
umenie nasledujúcich dekád. Práve 20. roky 19. storočia sa stali dôležitými pre
postupné etablovanie nového štýlu a zároveň pluralitné nadväzovanie na empír.
Odlišoval sa od predchádzajúcej veľkoleposti priznanou jednoduchosťou,
komfortom a záujmom o blízke okolie. Vecnosť, u ktorej absentovala akákoľvek
patetickosť, sa rozvinula práve od druhej dekády 19. storočia a vyústila do štýlu,
ktorý dostal pomenovanie biedermeier.
Vo výtvarnom umení sa záujem o jednoduchosť, príroda, domáce prostredie prejavil napríklad
v portrétnej tvorbe. Medzi autormi nachádzame hlavne umelcov
z Viedne, ktorí získavali objednávky od finančne solventných šľachticov
(Peter Krafft, Barbara Krafft, Josef Ziegler). Postupne sa i z nášho
prostredia etablovali akademicky vzdelané osobnosti, ktoré ale svoje uplatnenie
nachádzali mimo Uhorska (Jozef Ginovsky, František von Balassa a ďalší).
Medzi výtvarnými žánrami prevláda portrét, kde vidíme časté prepojenie postavy
na podobizni a prírodného elementu. Buď je to priame umiestnenie do
krajinárskej scenérie, prípadne v interiéri sa nachádzajúca tapeta
s botanickými motívmi alebo aspoň váza s kvetmi. Súviselo to
s dobovou obľubou vytvárania herbárov, zbierania kvetín a ich
aranžovania v salónoch alebo denných izbách.
Nábytková tvorba
patrila k umeleckej oblasti, v ktorej sa biedermeier naplno prejavil.
Je možné definovať viaceré formálno-funkčné vlastnosti biedermeierovského
nábytku a interiéru vo všeobecnosti, ktorými sa tento štýl odlišuje nielen od
štýlov historicky starších, ale aj od štýlov pôsobiacich paralelne, najmä
ozdobného, reprezentatívneho empíru.
Hoci biedermeier vychádzal z
empíru, princípy koncipovania interiéru sú viditeľne odlišné. Síce rešpektuje
symetriu, no nie je už preň najdôležitejšia, nahrádza ju využiteľnosť
–prispôsobovanie predmetov ich účelu. Pred sofistikovanou vizuálnou stránkou
uprednostňuje stránku funkčnú. Tvary, proporcie a materiál nábytku, aj jeho
situovanie v priestore, sú zvolené tak, aby vyhovovali človeku
v každodenných činnostiach. Zatiaľ čo sa nábytok raného biedermeiera
vyznačuje miešaním štýlových prvkov, od začiatku 30. rokov 19. storočia sa
predovšetkým na úložnom nábytku prejavuje snaha po narušení prísneho
architektonického charakteru, ktorý bol typický pre empír. Prísnosť empírových
kubických foriem je nahradená mäkšími a oblejšími tvarmi. Aj na sedacom nábytku
môžeme pozorovať tendenciu k pohodlnejšiemu a praktickejšiemu tvarovaniu, čo sa
dialo, okrem iného, pod vplyvom anglického nábytkárstva konca 18. storočia.
Z nábytku sa vytrácajú nákladné aplikácie, drahé kovania a exotické dyhy,
vzácne mramorové platne, pozlátenia a bohato vyrezávané prvky. Povrchová úprava
biedermeierovského nábytku je minimálna, ale o to efektnejšia, takže drevo môže
vyznieť vo svojej prirodzenej kráse. Civilnejší výraz nábytku odzrkadľuje
zmeny, ktoré sa začali diať v celkovom životnom štýle i životnom postoji
spoločnosti.
V prípade
drobných úžitkových predmetov z porcelánu a skla ide prevažne o
import z okolitých krajín na naše územie. Prioritné zastúpenie
v slovenských zbierkach má české empírové sklo a viedenský empírový
a neskoro empírový porcelán. Tie tvarovo vychádzajú z jednoduchého
valca, pričom neskorý empír zavádza zvonovitý tvar s mierne zaobleným
horným okrajom, ktorý sa uplatnil hlavne v porceláne. Výzdobný program ponúkal
nespočetné variácie mileneckých dvojíc, oltárov nešťastnej lásky,
personifikácií priateľstva a náklonnosti, mravoučné scény, ale aj
historické výjavy či panorámy miest a prírodné zákutia. Doplnkovými
dekoráciami bývali vlajúce stuhy, kvetinové girlandy, vavrínové vence, ako aj
vojenské a antikizujúce ornamenty. Na porceláne sa často stretávame aj
s portrétnymi medailónmi a siluetovými portrétmi, ktoré nadväzovali na
dobovú obľubu miniatúr. Sklo bývalo prevažne číre s povrchovou úpravou
brúsením a rezaním, ale obľube sa tešilo aj farbené sklo imitujúce
drahokamy a polodrahokamy. Na našom území pôsobili viacerí zlatníci, ktorí
sa remeslu vyučili v centrách monarchie. Ich práce ostávajú verné síce
doznievajúcemu, ale pre svoju pompu stále obľúbenému empíru, pričom čiastočne
reflektujú nové tvarové tendencie smerujúce k zjednodušeniu.
KATARÍNA BEŇOVÁ, SILVIA SENEŠI LUTHEROVÁ, JANA ŠVANTNEROVÁ
← Späť na výber kolekcií Biedermeier