Rostokove plagáty k divadelným inscenáciám pútajú výraznou farebnosťou a spletitými motívmi, no zároveň pôsobia čisto a jednoducho. Predovšetkým však vystihujú ideu a podstatu inscenácie. Čierny rám a jednofarebné pozadie umožňujú hlavnému motívu vystúpiť do popredia.
Rostoka neraz vytváral viacero farebných verzií plagátov s obmenami písma a drobných detailov. Rôzne varianty pôsobia na prvý pohľad takmer rovnako, až pri podrobnejšom pohľade v nich nájdeme malé rozdiely. Je to hra autora, ktorý sa v detailoch priam vyžíva.
Vladislav Rostoka študoval na Strednej umeleckopriemyselnej škole u profesora Rudolfa Filu a na Vysokej škole výtvarných umení pod vedením profesorov Oresta Dubaya a Dezidera Millyho. Patrí do silnej generácie grafických dizajnérov, ktorí započali tvorbu začiatkom sedemdesiatych rokov. Po skončení štúdia pracoval ako grafický dizajnér na voľnej nohe a v roku 1994 sa stal umeleckým riaditeľom grafického štúdia Rabbit & Solution. Od roku 2007 má vlastné grafické štúdio Rostoka Graphic atelier a dodnes tvorí v Bratislave.
Rostokova tvorba je rozsiahla a širokospektrálna. Venoval sa navrhovaniu kultúrnych plagátov, knižných obálok a typografii kníh či ich ilustrovaniu. Navrhoval aj logotypy a informačné systémy inštitúcií, výstavné katalógy či kalendáre a za navrhovanie poštových zámok získal viaceré ocenenia. Doposiaľ vytvoril vyše 400 plagátov, 250 logotypov, 1 000 knižných publikácií a pripravil 43 samostatných výstav pod spoločným názvom Typografi(k)a.
Rukopis Vladislava Rostoku sa pevne zapísal do kánonu slovenského grafického dizajnu. Vtipná vizuálna pointa v spojení s výraznou typografiou a chytľavými farebnými kontrastmi robia jeho plagáty ihneď rozpoznateľnými. V ich dômyselných kompozíciách môžeme neustále objavovať nové detaily a nápady. Niektoré nás možno aj inšpirujú doplniť si prehľad o divadelných hrách a ich motívoch.
Použitý zdroj:
Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017.