Kolekcia predstavuje vyobrazenia vidieckych aj mestských interiérov, zátiší a scén domova, ktoré sú drobnou sondou do pomaly sa vytrácajúceho štýlu života minulých storočí. Domov je tu zvečnený ako útulné útočisko a zároveň vizitka svojich obyvateľov. Niektoré interiéry sú strohé, priam funkcionalistické, iné naopak pôsobia ako výstavná skriňa rodiny – plné memorabílií, portrétov, kvetov a iných dekorácií. Dominantným motívom je kuchyňa ako srdce domova, kde oheň v piecke nezhasína – miesto stretávania rodiny, prijímania návštev a nezriedka aj izba, v ktorej sa spáva.
Ďalším často zobrazovaným miestom je vidiecky dvor – akési širšie zázemie domova, niekedy stvárnené ako pokojné zákutie na posedenie počas „siesty“ (kde však nechýba kohút ako symbol statku a ranného zvolávania do práce), občas ale aj poznačené zubom času. Zaujímavé sú aj rozdielne umelecké prístupy – zatiaľ čo napr. Martin Benka zachytáva interiéry bez ľudí, akoby z katalógu, Gustáv Mallý zobrazuje aj obyvateľov, najmä matky, pohrúžene do bežných činností, nevšímajúce si maliara. Podobný rozdiel vidno aj na fotografiách Juraja Jurkoviča a Martina Martinčeka. Niektorí fotografi koncipovali zábery domova ako sociálnu sondu, ukazujúcu chudobné pomery viacgeneračných rodín. Ľudské obydlie môže tvoriť aj súčasť psychologického portrétu človeka v prostredí, v ktorom sa na nič nehrá a môže sa venovať svojmu vnútornému prežívaniu.
Atmosféra týchto príbytkov inšpiruje aj dnes, keď sa koncept domova rôznymi spôsobmi prehodnocuje a z hľadiska dizajnu sa rustikálne prvky bežne kombinujú s moderným zariadením domácnosti.