Môžeme ich prirovnať k slovám v básni alebo k tónom v hudbe. Nesú nekonečné množstvo variácií. Ich kompozičným usporiadaním, kombináciou a vzájomným vzťahom sa formuje celkový charakter diela, jeho vizuálna a povahová črta. Sú potrebné ako vo verbálnom jazyku hlásky či v gramatike písmená, vďaka ktorým tvoríme slová, konštruujeme vety a učíme sa porozumieť nielen tomu, „ako“ ich počujeme a vidíme, ale najmä chápať to, „čo“ počujeme a vidíme. Dostať sa k jadru, k podstate veci. Nie sú len formou, ale súčasne spojovacím elementom v procese transformácie od formy k obsahu.
Edukačno-prezentačná výstava Stredoslovenskej galérie, pod názvom Od bodu k pamäťovej stope poukazuje práve na jeden z možných postupov, návodov, ako môžeme na diela nazerať a vnímať ich prostredníctvom základných výtvarných elementov a princípov.
Výstava predstavuje kurátorský výber približne 90 diel od 51 autorov. Ide o diela z oblasti maľby, kresby, grafiky a fotografie, ktoré patria medzi 14 000 zbierkových predmetov galerijného fondu. Okrem slovenských umelcov sú prezentované práce českých autorov, ako i predstaviteľov súčasnej japonskej grafiky.
Výstava sa zameriava nielen na prezentáciu umenia, ale tiež na rozvoj vizuálnej gramotnosti, pracuje s interpretačnou rekonštrukciou, učí chápaniu umenia v kontexte a v neposlednom rade formuje kritické myslenie samotného diváka.
Expozícia prepája koncept kurátorský a edukačný a stavia ich do rovnocennej polohy. Je pokračovaním série tzv. edukačných výstav orientovaných na problematiku percepcie, recepcie a interpretácie diel vizuálneho umenia. Tradícia tohto špecifického galerijného formátu, ktorý sa ako prvý na Slovensku koncom 80. rokov minulého storočia začal realizovať práve v tejto inštitúcii, bola oživená v roku 2016 (Symfónia pre 5 zmyslov).
Okrem prezentácie zbierky Stredoslovenskej galérie ide aj o predstavenie zbierkového fondu v jeho zdigitalizovanej podobe a práce s ňou. Projekt posúva odborné využitie digitalizácie nielen na výskumné, ale takisto na edukačné ciele. Jeho súčasťou je aj realizácia exponátu „Triedenie umenia“, kde môže návštevník prostredníctvom veľkoformátovej dotykovej obrazovky pracovať s digitálnou predlohou takmer 500 diel, vrátane diel prezentovaných na samotnej výstave. Špeciálne naprogramovaný softvér umožňuje používateľovi nájsť dielo na základe niekoľkých stanovených kategórií.
Diela na výstave sú radené do piatich tematických celkov:
Každé z diel obsahuje v rámci svojej „popisky“ stručné, jedno- alebo viacslovné heslo. Táto vstupná indícia, akýsi dešifrovací kód, navádza diváka, ako má „čítať“ obrazy vo vzťahu k danému výtvarnému vyjadrovaciemu prostriedku. Kliknutím na názov konkrétneho diela otvoríte nové okno s väčším obrázkom a ďalšími informáciami o diele.
Bod je prvé písmeno príbehu, ktorý umelec začína písať. Prvý kontakt štetca s plochou, kedy sa stretne idea s hmotou. Nesie v sebe neuveriteľné množstvo výrazových modifikácií. V strede obrazovej plochy akoby levituje. Zasadený do ľavého dolného rohu smeruje šikmo po diagonále do pravého horného rohu. Umiestnený na vrchu zase padá opticky rovno nadol.
Z uhladeného bodu „vytryskne“ machuľa, energická škvrna, ktorá svojou tvarovou rozmanitosťou dáva impulz našej predstavivosti. Môže sa pretrasformovať, rozpustiť v ploche. Plocha pohltí presnosť a jasnosť línií, v nej sa všetko stratí, zanikne, no súčasne sa vynorí a vzkriesi v novej vizuálnej podobe.
LEVITÁCIA Cyril Blažo - Kolumbovo vajce z vtáčej perspektívy počítačová grafika, atramentová tlač, 2002 |
|
GRAVITÁCIA Albín Brunovský - Zvestovanie o zrode lept, rytina, suchá ihla, 1976 |
|
DIMENZIE PRIESTORU Rudolf Sikora - Biela diera- čierna diera ofsetová tlač, 1979 |
|
VIZUÁLNA PREDSTAVA HUDBY Milan Adamčiak - Grafický list z cyklu Partitúry serigrafia, 1998 |
|
POZÍCIA BODU NA PLOCHE serigrafia, 1992 |
|
PRECHOD KU ŠKVRNE Igor Kalný - Pečiatková kresba pečiatková tlač, 1980 |
|
VLNENIE, VIBRÁCIA Masahiro Kasai - La mémoire de la mer serigrafia, 2000 |
|
ZRNENIE, ŠUM linorez, 2002 |
|
V OPARE Zolo Palugyay - Súmrak nad riekou akvarel, 1929 |
|
DIFÚZIA V PLOCHE olej na plátne, 2006 |
|
VARIÁCIE HMOTY Miloš Alexander Bazovský - Rozkvitnuté stromy gvaš, tuš na papieri, 1935-1940 |
|
PODOBY SVETLA Martin Martinček - Chvála slnka farebná fotografia, 1980
|
|
FRAGMENTY PRÍRODY Martin Martinček - Vzdušná ulica č. 55 farebná fotografia, po 1951 |
Línia pozná všetky smery. Vyjadruje maximálny pokoj, ale aj tie najsilnejšie emócie. V horizontále odpočíva, vo vertikále neustále hľadá niečo medzi nebom a zemou.
Hrubá línia pôsobí silne, drsne, tenká zase subtílne a zraniteľne. Je rovná ako rímsa, vlnitá ako more či krivá ako konáre stromov. Vypĺňa náš životný priestor. Línia je všade okolo nás i v nás. Prepája sa jedna na druhú ako naše cievy v krvnom obehu. Zamotáva sa ako naše komplikované ľudské vzťahy, alebo ostáva pevná a jasná ako to najsilnejšie puto.
LÍNIA VERZUS KRAJINA pastel, 1938 |
|
LÍNIA VERZUS KRAJINA Martin Martinček - Jarné polia čiernobiela fotografia, 1951-2000 |
|
DYNAMIKA, POHYB olej na sololite, okolo 1960 |
|
GESTO, EMÓCIA Juraj Bartusz - Kresba a 2 sekundy tuš na papieri, 1989 |
|
EXPLÓZIA, NAPÄTIE tuš na papieri, 1991 |
|
TRANSFORMÁCIA Jozef Jankovič - Stretnutie epicykloidy serigrafia, 1979 |
|
KREHKOSŤ, SUBTÍLNOSŤ tuš na papieri, 1991 |
|
PEVNOSŤ, SILA serigrafia, 1971 |
|
CEZ PRIESTOR Juraj Bartusz - Bez názvu III. tuš na papieri, 1991 |
|
PRIESTOR V PRIESTORE Endo Susumu - Space & Space / 94 L – 2 ofsetová tlač, litografia, 1994 |
|
LÍNIA V KONTEXTE UMENIA počítačová grafika, 1999 |
|
MÄKKOSŤ Mikuláš Galanda - Hlava ženy v šatke gvaš, voskovanie na papieri, 1938 |
|
OSTROSŤ Ľudovít Fulla - Dievča s kvietkom suchá ihla, 1951 |
|
HORIZONTÁLA serigrafia, 1981 |
|
VERTIKÁLA olej na plátne, 1982 |
|
ENERGIA V HORIZONTÁLE tuš na papieri, 1991 |
|
POBYB V HORIZONTÁLE, MOŽNOSTI HORIZONTÁLY papierorez, 2001 |
|
LÍNIA V 2-D tempera, 1947 |
|
LÍNIA V 3-D gvaš, 1940-1941 |
|
PRIAMKY serigrafia, 1986 |
|
VLNOVKY autorská technika, 1996 |
Na počiatku tvaru je forma. Abstraktná hmota, ktorá sa premieňa, formuje v tvar. Tvar oblý alebo hranatý, jemný alebo ostrý, mäkký alebo tvrdý, no tiež emotívny či racionálny, dominantný či nevýrazný, mierny či prísny, ženský alebo mužský.
„Slnko je kruh“: povie malé dieťa. Jedna krátka veta a taký dlhý význam. Slnko je kruh bez hraníc, bez začiatku i konca. Neustály kolobeh. Je v ňom obsiahnuté zrodenie, život, smrť i vzkriesenie, zranenie i odpustenie, bolesť i láska, teplo telesné, ale i duševné. Oproti kruhu stojí trojuholník. V kresťanskej ideológii symbol Svätej trojice. Spája sa s ním číslo tri. Prvé skutočné číslo, ktoré stojí voči individualizmu jednotky a dualite dvojky. Je ako hora s vrcholom, fyzickým i mentálnym.
ANALÓGIA Igor Hudcovič - Kresba II. kombinovaná technika, 1991 |
|
SÉMANTICKÝ PARADOX Dezider Tóth - Názorné pomôcky 2. serigrafia, 1977 |
|
SÉMANTICKÝ PARADOX Dezider Tóth - Názorné pomôcky 3. serigrafia, 1977 |
|
SÉMANTICKÝ PARADOX Dezider Tóth - Názorné pomôcky 6. serigrafia, 1977 |
|
ARCHETYP, TVAR AKO ZNAK Vladimír Kompánek - Zimný motív III. kombinovaná technika, 1964-1968 |
|
FORMA Andrej Barčík - Cirkusový koník linorez, 1974 |
|
DUALITA Andrej Barčík - Sediaca žena linorez, 1973 |
|
OD TVARU K ZNAKU Daniel Fischer - Altamira serigrafia, ofsetová tlač, 1979 |
|
TRANSFIGURÁCIA Jozef Jankovič - Expanzia č. 2 serigrafia, 1985 |
|
MODIFIKÁCIA Marko Blažo - Pisa II. počítačová grafika, 2005 |
|
PRELÍNANIE Albín Brunovský - Dáma v klobúku II. lept, 1981 |
|
KRUH-ŠPIRÁLA Eva Hnatová - Bez názvu monotypia, 1991 |
|
UHLY Eva Hnatová - Priesečník monotypia, 1991 |
|
TVAROVÁ SYMBOLIKA Rudolf Sikora - Kolobeh života ofsetová tlač, 1981-1985 |
|
POZDĹŽNY Peter Matejka - Zátišie s hruškami olej na kartóne, 1947 |
|
OBLÝ Peter Matejka - Jabĺčka na tanieri olej na kartóne, 1948 |
Poloha, pozícia, miesto, situácia alebo postoj. Záleží kde, ako a koľko je umiestnených prvkov na obraze. To predurčuje celkový charakter umeleckého diela. Presne tak ako nestačí mať k básni len písmená, či k hudbe tóny.
Aby sa vytvorila dokonalá vizuálna poézia či symfónia, musia byť tieto elementy správne skombinované a „namiešané“ v správnom poradí, veľkosti i počte. Je možné ich usporadúvať vertikálne, horizontálne, diagonálne, plošne, ako tiež v pomyslených priestorových plánoch a súčasne nimi vyjadrovať hĺbku, rytmus, kontrast, dynamiku, pokoj, poriadok či chaos.
DYNAMIKA, GEOMETRICKOSŤ Milan Dobeš - Veľká rotácia serigrafia, 1992 |
|
POKOJ, FIGURATÍVNOSŤ Andrej Barčík - Zátišie s fľašami koláž, 1978 |
|
NEPRAVIDELNOSŤ, CHAOS Michal Kern - Térség II. kombinovaná technika, 1984 |
|
PRAVIDELNOSŤ, PORIADOK Milan Sokol - Výstraha pečiatková tlač, linoryt, 2000 |
|
RYTMUS Martin Sedlák - TV-Tau 8 linorez, 2002 |
|
RYTMUS Na stavbe priehrady Liptovská Mara čiernobiela fotografia, 1972 |
|
DIAGONÁLA Jesenné ráno pod horami |
|
DIAGONÁLA Max Švabinský - Breza vo víchrici ceruza na papieri, 1930-1940 |
|
DIAGONÁLA Ján Mudroch - Dievča s rybou tuš na papieri, 1946-59 |
|
TROJUHOLNÍK Igor Hudcovič - Kresba I. tuš na papieri, 1991 |
|
TROJUHOLNÍK Jozef Jankovič - Miesto hore počítačová grafika, 1979 |
|
TROJUHOLNÍK List z cyklu Fragmenty mojich svetov G III / 1 |
|
VERTIKALITA Jozef Kollár - Jeseň olej na sololite, 1960-1965 |
|
VERTIKALITA - HOROZONTALITA Endo Susumu - Space & Space / Nature - 94 G ofsetová tlač, litografia, 1994 |
|
ZDOLA NAHOR Michal Kern - Bez názvu serigrafia, 1984 |
|
ZHORA NADOL Martin Martinček - Chvála slnka farebná fotografia, 1980 |
|
OBRAZOVÉ PLÁNY Martin Benka - Hrabačky olej na plátne, 1950-1960 |
|
PROPORCIE Vincent Hložník - Kresba VIII. tuš na papieri, 1960 |
|
KORELÁCIA V PRIESTORE Rubensova modelka vstupuje do ateliéru Mr. Pollocka a prináša mu Mondrianov odkaz počítačová grafika, 1996 |
|
PRIESTOR V PRIESTORE Yuichi Ito - Metamorphosis - Space 00-3 serigrafia, 2000 |
|
MÁLO Martin Knut - Pohoda serigrafia, 1992 |
|
VEĽA Shuji Chiaki - Step akvatinta, suchá ihla, lept, rytina, 2000 |
|
PROCES Igor Kalný - Pečiatková kresba serigrafia, 1980 |
|
PROCES Rudolf Sikora - Kolobeh života? ofsetová tlač, 1979 |
|
KONTRAST Miloš Urbásek - S 101 serigrafia, 1969 |
|
KONTRAST Miloš Urbásek - S 108 serigrafia, 1969 |
|
SLOVO V OBRAZE Blažej Baláž- Earth kombinovaná technika, 1992 |
|
SLOVO V OBRAZE Rudolf Sikora - Habitat III serigrafia, 1975 |
|
ŠTRUKTÚRA Vladimír Boudník - Magnetická grafika kombinovaná technika, 1965 |
Pokojná zelená, temperamentná červená, hrejivá žltá, harmonická modrá, mystická fialová. Žltá, oranžová a červená zohrejú povrch plátna a opticky sa k nám priblížia. Na druhej strane taká modrá alebo fialová ho schladia a vytvoria dojem hĺbky, priestoru. Žltá, ktorá k nám pristupuje, sa s modrou, ktorá sa od nás zase vzďaľuje, „niekde na pol ceste“ stretnú a zmiešajú v zelenú, farbu pokoja, ktorá ich pohyb zastaví.
Farby sú emócia, výraz. Je s nimi spojený pocit, zážitok, spomienka, duchovná vibrácia. Sú ako živly v prírode, záleží od množstva a variácií. Môžu byť pokojné, ale tiež prekvapiť svojou nespútanosťou. Sú „nádychom“, vďaka ktorému obraz začína žiť svoj príbeh.
FARBA V KONTEXTE UMENIA Rudolf Fila - Pocta van Goghovi I. olej na plátne, 1987 |
|
POETICKOSŤ, LÁSKA, EMÓCIA Michal Kern - Matka olej na plátne, 1966 |
|
LYRICKOSŤ, NEŽNOSŤ, INTIMITA Imrich Weiner-Kráľ - Kytička pečeňovníka olej na plátne, 1955-1960 |
|
MODRÁ, ŽLTÁ, ZELENÁ Karola Skutecká - Portrét ženy pastel, 1923 |
|
MODRÁ, ŽLTÁ, ZELENÁ Ladislav Guderna - Zátišie s hruškami tempera, 1959-1960 |
|
DUCHOVNÁ REZONANCIA Milan Hnat - Bez názvu kombinovaná technika, 1989 |
|
LUMINIZMUS Dominik Skutecký - Kotlár II. olej na plátne, okolo 1911 |
|
VZĎAĽOVANIE A PRIBLIŽOVANIE Miloš Urbásek - S 133 serigrafia, 1970 |
|
FARBA V KONTEXTE DOBY Július Koller - Nekonečná kultúrna situácia kombinovaná technika, 1989 |
|
SMEROM VPRED Miloš Urbásek - Žltá serigrafia, 1975 |
|
SMEROM VZAD Miloš Urbásek - Modrá serigrafia, 1975 |
|
STUDENÉ TÓNY Miloš Alexander Bazovský - Modré ráno tempera, 1948-1951 |
|
TEPLÉ TÓNY Miloš Alexander Bazovský - Krajina tempera, 1952-1957 |
Stredoslovenská galéria organizuje počas trvania výstavy taktiež rôzne sprievodné akcie:
Tvorivá dielňa Juraja Gábora
27.01.2018 o 13.00 hod, Bethlenov dom, Dolná 8
Workshop súčasného vizuálneho umelca Juraja Gábora prakticky rozšíri edukatívny rozmer výstavy. Prinesie do výstavy performatívnu, tvorivú živú zložku, ktorej sa môžu zúčastniť deti, rodičia, či starí rodičia, rodiny i jednotlivci. Zameriava sa na medzi-generačnú tvorivú spoluprácu.
Návštevníci budú prostredníctvom túh od penteliek, versatiliek a špajdlí pracovať so svojou haptickou citlivosťou, trpezlivosťou pri vytváraní drobných diel, so vzájomne prejavenou pozornosťou a toleranciou k niečomu, čo by sme na začiatku mohli považovať za stopu dávno minulú, nežiaducu a zanikajúcu. Tá sa vďaka spoločnej aktivite stane živnou pôdou, zmysluplným bodom, podnetom k rastu vizuálne atraktívneho najprv čiastkového a ku koncu azda monumentálneho artefaktu.
Výstavu a sprievodné podujatia z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a mesto Banská Bystrica.
Termín výstavy: 8. september 2017 — 4. marec 2018
Miesto konania: Bethlenov dom, Dolná 8, Banská Bystrica
Koncepcia projektu a kurátor výstavy: Martina Martincová
Zoznam všetkých diel na výstave: