Na Slovensku, v odlišnom historickom priestore, dochádzalo pri prijímaní nových umeleckých podnetov k posunom a oneskoreniam. Bolo tu viac osamelých a osobnostných iniciatív bez sústredenejšieho skupinového zázemia. „Umenie pre umenie“ bolo na Slovensku takmer neznámym pojmom, a aj keď tu prebiehali pokusy o definíciu umenia ako svojbytnej hry a kreativity tvarov, ostali príznačne nedokončené...
V našom prostredí bolo umenie vždy aj niečím iným ako len umením, najčastejšie bojom a zápasom: o vykročenie z pút historickej anonymity, o hľadanie národnej identity, ale aj o víziu budúcnosti, o nové ideály... napokon i zápasom za seba samých, za obhájenie a potvrdenie svojho práva byť umením.
Vybrané diela najvýznamnejších predstaviteľov slovenskej moderny zo zbierok Slovenskej národnej galérie reprezentujú „náš“ domáci variant, náš vlastný príbeh výtvarného modernizmu. Dnes už vieme, že postavenie „na okraji“ a mimo centier sa môže stať pre umenie aj výhodou. Presvedčte sa, že aj na Slovensku vznikli autentické a originálne umelecké diela, ktoré dokážu osloviť, ktoré poznáme, milujeme a radi sa k nim vraciame.
Podrobnejšie kurátorské komentáre nájdete na stránkach jednotlivých diel.
Umeleckým osobnostiam a hnutiam moderny sa ďalej venujeme v kolekciách Generácia 909, 111 majstrovských diel SNG, Umenie Podkarpatskej Rusi, Filla – Fulla, Brno a moderna, Hľadanie identity, Pravdivosť v umení Ester Šimerovej-Martinčekovej, Nové Slovensko, Košická moderna a jej kontext; v článkoch Súkromné listy Fullu a Galandu, Majerníkovi jazdci a v projekte Umelcova ťažká batožina.
Použité zdroje:
Katarína Bajcurová: Moderna ...to najlepšie čo doma (v galérii) máme... (29. 3. - 30. 9. 2012 : Slovenská národná galéria, Bratislava)