V Bratislave ako obchodnej a kultúrnej križovatke na Dunaji sa už od 19. storočia stretávali viaceré kultúry a národnosti. Po vzniku nového československého štátu sa prirodzene stala jeho hlavným slovenským centrom. Ako mesto príležitostí priťahovala v medzivojnovom období ľudí z celého Slovenska. Jedným z nich bol i začínajúci fotograf Pavol Poljak (1911 – 1983), ktorý do mesta prišiel v roku 1930 a vstúpil do učenia vo fotoateliéri Boček a Valentik. O rok neskôr sa prihlásil aj do fotografického kurzu Učňovských škôl v Bratislave, kde vtedy vyučoval český moderný fotograf Jaromír Funke (1896 – 1945).
Popri školských zadaniach a rôznych zamestnaniach sa Poljakovou obľúbenou voľnočasovou témou stalo nábrežie a staré centrum Bratislavy, ktorého podoby príležitostne fotografoval niekoľko desiatok rokov.
Vo svojich klasicky poňatých fotografiách zvečnil pôvodný stav Bratislavského hradu či atmosféru života v úzkych uličkách podhradia, trhy pri židovskej synagóge alebo prácu rybárov na rieke. V období hospodárskej krízy sa v jeho fotografiách objavili aj sociálne motívy, pohľady na rôzne remeslá a tváre pouličnej chudoby.
Historicky významné sú dnes jeho reportážne momentky z bombardovania rafinérie Apollo či dokumentácia zničeného prístavu a niektorých častí mesta. V povojnovom období v dokumentácii Bratislavy pokračoval, vďaka čomu sa nám zachovali autentické obrazy podoby mesta pred jeho výraznou premenou od začiatku 70. rokov 20. storočia. Svetelné kontrasty, atmosférické javy a tváre ulíc v rôznych fázach dňa vystihujú útulný charakter historického jadra aj neúprosný zub času, ktorý sa na ňom prejavil.
Kolekcia čerpá z výstavy Pavol Poljak: Obrázky z Bratislavy (Slovenská národná galéria, Slovenské národné divadlo, 2014 – 2015, Kurátorka: Lucia Almášiová)
Ďalšie historické pohľady na Bratislavu nájdete vo verejnej facebookovej skupine Bratislava na starých fotografiách.