date: | |
measurements: |
výška 83.5 cm, šírka 59.0 cm |
work type: | graphic design |
object type: | plagát |
material: | paper |
technique: | offset printing |
inscription: | SNG Bratislava, september-november 1963 ZT Bratislava |
institution: | Slovenská národná galéria, SNG |
inventory number: | UP-P 1454 |
in collections: | |
samostatné dielo: | plagát k výstave |
Dôležitou súčasťou plagátovej tvorby medzivojnového obdobia, predovšetkým v jej z funkcionalizmu vychádzajúcej produkcii, bola typografia. U nás túto polohu reprezentuje najmä dielo Zdenka Rossmanna, ktorý pracoval len s kompozíciou písma na čistej bielej ploche. V našom prostredí však bola oveľa silnejšia tradícia tzv. obrazového plagátu, maliarskeho či kresleného, ktorá dominovala v tvorbe autorov ešte aj v 50. rokoch.
Alojz Riškovič bol prvým autorom, ktorý výrazne zasiahol do hegemónie toho privilegovaného typu plagátu a vniesol do tvorby grafického dizajnu progresívnu zmenu. Nadviazal na tradíciu medzivojnovej funkcionalistickej typografie, ale zároveň aj na nový, tzv. internacionálny štýl, ktorý ovládal výlepné plochy v Európe, najmä zásluhou švajčiarskej typografickej školy.
Plagát k výstave Mikuláša Galandu pracuje na jednej strane s aktuálnymi typografickými trendmi, ale na druhej strane tým, že vo farebnosti použil citáciu dvoch ružových odtieňov, významovo spojil plagát s Galandovými Ružovými madonami. Riškovičov prínos spočíva v tom, že obrátil pozornosť slovenských dizajnérov na možnosti typografie ako hlavného výrazového prostriedku.
Jeho vplyv sa prejavil aj v súdobej tvorbe Čestmíra Pechra, ktorý v krátkom čase vytvoril niekoľko pozoruhodných typografických plagátov. V 80. rokoch sa typografia stala najtypickejším prvkom celej tvorby ďalšieho významného grafického dizajnéra Vladislava Rostoku. V Rostokovych plagátoch sa stala typografia už nielen nositeľom informácie, ale i spolutvorcom významu. Podobne ako transformoval Riškovič narativitu farby do svojej plagátovej tvorby, kde sa stala súčasťou obrazovej kompozície a zároveň umožnila ďalšie vrstvenie významov, Rostoka spojil typografiou význam textu a obrazu.
Dagmar Poláčková ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.
Your selected artwork should start downloading automatically.
Downloadable digital reproductions of artworks on Web umenia are available as public domain. You can download them in high resolution and use them for both private and commercial use – i.e. copy, modify and share freely.
When sharing, please include:
Alojz Riškovič – Exhibition of Mikuláš Galanda's Work , 20. storočie, 2. polovica, 1963, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.UP-P_1454
If you intend to use the reproduction for commercial purpose, please inform us in advance, our experts can offer advice.
Your selected artwork could not be downloaded at this time. Please try again later.
If the problem persists, contact us at lab@sng.sk