date: | |
measurements: |
výška 23.5 cm, šírka 17.8 cm |
work type: | photography |
material: | photographic paper |
technique: | black-and-white photography |
inscription: | vzadu pri hornom okraji perom: Cyklus: Bauhaus - Dessau, Pokusy o Peterhansa s dvoma negatívmi nad sebou vzadu v pravom dolnom rohu pečiatkou: Copyright © 19..(perom: 32), Foto: Irena Blühová, Bratislava |
institution: | Slovenská národná galéria, SNG |
inventory number: | UP-DK 2799 |
tags: | muž žena portrét pohľad |
in collections: |
Irena Blühová je známa predovšetkým ako predstaviteľka medzivojnovej sociálnokritickej fotografie na Slovensku. Menej sa už vie, že počas štúdia na Bauhause v Dessau v rokoch 1931 až 1932 vytvorila niekoľko diel, ktoré patria medzi zriedkavé ukážky avantgardných experimentov v slovenskej fotografii. Bauhaus bol umeleckou školou, známou po celej Európe tým, že sa odlišoval od klasických výtvarných akadémií. Školská výučba odstránila bariéry medzi umením a remeslom, výtvarnou a priemyselnou výrobou.
Keď Blühová prišla na Bauhaus, vybrala si oddelenie, v ktorom sa fotografia študovala spolu s typografiou a reklamnou tlačou. V budúcnosti totiž chcela pracovať ako fotografujúca publicistka. V archíve Bauhausu sa zachovali niektoré jej školské práce, napr. série fotografických kontaktov Experimenty s vyvolávacím procesom. Najzaujímavejšie sú ale dve verzie Pokusov s dvoma negatívmi nad sebou – jeden z nich sa nachádza v zbierke SNG. Ide o dvojportrét Ireny Blühovej a jej vtedajšieho životného partnera, výtvarníka Imricha Weinera-Kráľa, ktorý vznikol prekrytím dvoch samostatných negatívov.
Takéto simultánne portréty, ako ich nazýval László Moholy-Nagy, boli vo fotografii 20 – 30. rokov populárne a často ich využívali najmä Bauhäusleri – pedagógovia a študenti Bauhausu. Dvojportrét od Ireny Blühovej je pozoruhodný tým, že tváre majú protikladný výraz – Imrove ústa sú otvorené k „munchovskému“ výkriku, zatiaľ čo tvár Ireny zostáva nehybná. Možno to bola len čistá herná improvizácia, zaznamenaná fotoaparátom, možno tento dvojportrét odráža niečo z ich vzájomného vzťahu. V každom prípade pôsobí dosť záhadne a v slovenskej fotografii prvej polovice 20. storočia je celkom ojedinelým javom.
Aurel Hrabušický ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.
Your selected artwork should start downloading automatically.
Downloadable digital reproductions of artworks on Web umenia are available as public domain. You can download them in high resolution and use them for both private and commercial use – i.e. copy, modify and share freely.
When sharing, please include:
Irena Blühová – Experiments with Two Negatives , 20. storočie, 1. polovica, 1931–1932; 20. storočie, 2. polovica, okolo 1986, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.UP-DK_2799
If you intend to use the reproduction for commercial purpose, please inform us in advance, our experts can offer advice.
Your selected artwork could not be downloaded at this time. Please try again later.
If the problem persists, contact us at lab@sng.sk