date:
measurements: výška 24.2 cm, šírka 33.8 cm
work type: painting
object type: easel painting
genre: figurative composition
material: canvas
cardboard
technique: oil
inscription:
institution: Slovenská národná galéria, SNG
inventory number: O 2180
tags: krava žena ostrov čln voda loď býk
order reproduction

Kravy v Bazovského kompozíciách niekedy vystupujú – na rozdiel od obvyklej predstavy – ako záhadné až magické zvieratá, vzbudzujúce úctu. Akoby zastupovali istý druh existencie, ktorej zmysel ostáva pre človeka nedostupný.

Maľba Ostrov (1941) už plne zastupuje novšiu periódu Bazovského tvorby. Obrazová skladba (možno inšpirovaná skôr českými ako slovenskými kolegami — Janom Zrzavým, Josefom Čapkom) pozostáva len zo štyroch určujúcich prvkov — znakov, ktoré divákovi umožnia sústrediť sa na jadro maliarovho posolstva. To však ostáva trochu záhadou — žena-pastierka, gazdiná a jej zviera sú na ostrovčeku, kde okrem nich je už iba prázdny čln, zjavne nie určený pre nich. Obidve postavy sú pevne zomknuté, stoja pri sebe akoby sa navzájom podopierali, čnejú do priestoru či do plochy čelne ako totem, bez akéhokoľvek výrazu. Prázdny čln naznačuje možnosť spojenia, nie však pre obidvoch. Ostrov ich oddeľuje od okolitého sveta, v roku 1941 viac nebezpečného než predtým.

Aurel Hrabušický ● Priateľstvo na ostrove Utópia (Medium.com)