The Baptism of the Eunuch

Rembrandt van Rijn

date:
measurements: výška 18.0 cm, šírka 21.3 cm
(druhý stav z dvoch)
work type: grafikavoľná
genre: figurative composition
material: yellow paper
technique: etching
inscription:
institution: Slovenská národná galéria, SNG
curator: Martin Čičo
inventory number: G 2462
tags: púšť vojak slnečník kôň zbraň rieka krst nazi looted art
in collections:
licence: Creative Commons License public domain
order reproduction download

Väčšinu Rembrandtových grafických listov tvoria portréty, štúdie ľudskej postavy, krajiny alebo biblické výjavy. Z biblie si vyberal príbehy so silným dramatickým nábojom, ktorý vedel dobre vystihnúť. Na rozdiel od väčšiny jeho predchodcov bol Rembrandt majstrom odhaľovania psychických stavov a emócií zobrazených postáv, pričom mu stačilo pár čiar na to, aby odhalil ich úžas, prekvapenie, náladu. Jeho kresliarskemu naturelu preto viac ako rytina vyhovovala príbuzná grafická technika leptu.

Výjav zachytáva epizódu zo Skutkov apoštolov (8, 26-39), v ktorej Filip sprevádza a nakoniec pokrstí Etiópčana, eunucha a veľmoža etiópskej kráľovnej, ktorý sa so svojím sprievodom vracal z Jeruzalema domov. Hoci je táto téma vo výtvarnom umení pomerne zriedkavá, Rembrandt jej venoval viacero kresieb a rezonovala aj v maliarstve v jeho okruhu. Pravdepodobne toto zaujatie daným príbehom súviselo aj s jeho rodinnou situáciou. Po smrti prvej i druhej dcéry v rokoch 1638 a 1640 sa mu v roku 1641 narodil syn Titus, jediné dieťa Rembrandta a Saskie, ktoré napokon vyrástlo do dospelosti. Okrem toho to bol aj jeden z najplodnejších rokov v jeho grafickej tvorbe.

Oproti roku 1640, keď vytvoril len dva lepty, ich v roku 1641 urobil 13. Po roku 1642, keď iba 30-ročná Saskia zomrela, leptal Rembrandt opäť menej, priemerne 6 platní ročne. Vo svojich dielach narábal najmä so svetlom, čo bol druhý moment, prečo mu technika leptu dokonale vyhovovala. Postupoval od maxima svetla do pološera, ktoré bolo také typické aj pre jeho maľby. V tomto výjave naopak ponecháva veľa svetla, priam vibrujúceho slnka, ktorého žiaru evokuje aj rozmerný slnečník pripevnený na voze.

Rembrandtovo kresliarske majstrovstvo tak v tomto liste charakterizuje nielen spontánnosť, ale aj maximálna úspornosť prejavu. Navyše, vo veľmi ľahko leptaných platniach, ako je popri Krste eunucha napríklad Odpočinok na úteku do Egypta (1645, B. 58), používal pri tlači svetlejšiu farbu, aby dosiahol želateľný účinok ľahko nahodenej kresby. Aj list v zbierke SNG dosahuje túto delikátnosť prvých tlačí, okrem toho aj vodoznak papiera – gašparko so siedmimi roľničkami, číslom 4 a tromi krúžkami – patrí k tým, ktoré používal aj Rembrandt.

Martin Čičo ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.