VďakyZdanie Československého ľudu

Marcel Mališ

datovanie:
miery: výška 870 cm, šírka 800 cm
výtvarný druh: maliarstvo
žáner: figurálna kompozícia
materiál: PVC
technika: akryl
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria
tagy: vlajka propaganda dav rituál dieťa schody komunizmus

Od novembra 2020 do decembra 2021 maľoval v átriu SNG výtvarník Marcel Mališ autorskú repliku strateného diela Vďakyvzdanie českého a slovenského ľudu generalissimovi Stalinovi. Zámerne pozmenený názov reflektuje politickú a propagandistickú rovinu pôvodného diela, ktoré sa stalo výstižným mementom obdobia, keď vrcholil kult osobnosti sovietskeho vodcu.

Vznik diela mohli návštevníci a návštevníčky galérie sledovať v reálnom čase. Pozrite si ho v interaktívnom časozbere na webstránke Akcia Z.

V horúcom júni roku 1950, ktorý sa stane novým temným obdobím našej novodobej histórie, v tom júni, keď bola popravená Milada Horáková, začína trojica výtvarníkov pracovať na veľkolepej propagandistickej zákazke. Jan Čumpelík, Jaromír Schoř a Alena Čermáková ako členovia tvorivého kolektívu Č.S.Č. maľujú na zákazku ikonické dielo socialistického realizmu Vďakyvzdanie českého a slovenského ľudu generalissimovi Stalinovi.

Monumentálny obraz (8,7 x 8 m) má reprezentovať servilnosť Československa na výstave hospodárskych úspechov v Moskve, no nakoniec sa stáva highlightom výstavy Československo-sovietskeho priateľstva v umení na pražskom Žofíne. Obrazu je venovaná mimoriadna pozornosť, o jeho vzniku pravidelne informujú médiá, jeho odhalenie sprevádza adekvátna mediálna pozornosť, prezentuje sa za účasti politikov, nakrúca ho filmový štáb. Nadšenie však veľmi skoro opadáva a obraz sa stáva terčom kritiky. V marci 1953 jeho hlavný protagonista zomiera a obraz navždy zmizne.

Viac o predlohe diela.

Autorovu prácu v SNG sprevádzala tzv. Umenovedná výprava Akcia Z s množstvom sprievodných podujatí, diskusií a tematických materiálov. Okrem situácie v 50. rokoch 20. storočia sa venovali aj vzťahu propagandy a umenia, hoaxom, budovaniu kultu osobnosti či téme strachu, vzťahu originálu a kópie, problematike autorstva, monumentálnej tvorbe, umeniu na zákazku, mecenášstvu či vnímaniu a chápaniu problematických úsekov našich dejín.