Na súd s americkými barbarmi

Lev Haas

datovanie:
miery: výška 82.0 cm, šírka 60.0 cm
výtvarný druh: grafický dizajn
typ objektu: plagát
materiál: papier
technika: ofsetová tlač
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: UP-P 1194
v kolekciách:
objednať reprodukciu

Komunistické kataklizmatické stratégie vo svojej „najlepšej forme“ — hromžiaca, útočná a perfídna obžaloba západného nepriateľa servírovaná v podaní českého grafika, karikaturistu a maliara Lea Haasa (1901–1983). Zločincami sú v tomto prípade USA, ktoré sa podľa prosovietskej propagandy začiatkom 50. rokov dopustili mimoriadne zákerného biologického útoku. Nad Severnou Kóreou a Čínou vtedy podľa ich tvrdení americké lietadlá zhadzovali hmyz kontaminovaný tými najhoršími nákazlivými chorobami.

Haló, ktoré (hlavne) vo východnom bloku tento hoax vyvolal, generoval agitáciu na rôznych úrovniach — od mediálnych „kortešačiek“ až po masovo burcované rozhorčenie plodiace napr. záväzky pracujúceho ľudu, ktorý „svoj odpor proti zločinnému používaniu bakteriologických zbraní americkými imperialistami“ vyjadril čestným záväzkom bezplatne a mimo pracovnej doby vyhotoviť injekčné ihly, striekačky a ďalší zdravotnícky materiál pre čínskych a severokórejských priateľov.

Príbeh Lea Haasa je do týchto „paranormálnych“ stalinských čias vsadený presne ako diamant do klenotníckeho lôžka. Za 2. svetovej vojny ako Žid prešiel hrôzyplnou cestou od terezínskeho geta (tam ho mimochodom za kresby z reálneho života v gete obvinili zo šírenia propagandy hrôzy), cez Osvienčim, kde bol kresliarom dr. Mengeleho až po „angažmán“ vo falšovateľskom komande v koncentráku v Sachsenhausene.

Napriek tomu, alebo práve preto (?), komunizmu rýchlo uveril a jeho pôsobivé kresby, karikatúry a ilustrácie sa v úvodnom ťažení monopolnej moci stali účinným propagandistickým kladivom. Fúzatá pravda o revolúcii, ktorá požiera svoje deti ale čoskoro dostihla aj Haasa. Antisemitské nálady spustené procesom s Rudolfom Slánskym v roku 1952 nebezpečne rozkývali jeho pozíciu prominentného režimného tvorcu. V roku 1955 z Československa definitívne odišiel.

Viera Kleinová ● „Sedem vecí o…“ propagande v Zbierke plagátu a grafického dizajnu (Medium.com)