datovanie:
miery: výška 55.0 cm, šírka 89.0 cm
výtvarný druh: maliarstvomaľba tabuľováikona
typ objektu: tabuľová maľba
ikona
materiál: drevená doska
technika: tempera
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Katarína Kolbiarz Chmelinová
inventárne číslo: O 6189
tagy: kristus
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
z celku: súčasť ikonostasu v kostole sv. Kozmu a Damiána v obci Lukov - Venecia
objednať reprodukciu stiahnuť

Mandylion, zvaný tiež Abgarov obraz alebo svjatyj ubrus, je podobizeň Krista na pozadí štvorcovej šatky. Od desiateho storočia je Mandylion častou témou v byzantskom umení aj v karpatskom stredovekom maliarstve. Najstaršie verzie motívu sú zaznamenané priamo v Kláštore sv. Kataríny na hore Sinaj. 

V západnom kresťanstve má Mandylion ikonografickú paralelu v tzv. Veraikone, rušku sv. Veroniky, do ktorého si Kristus utrel tvár počas krížovej cesty. Kým však Veraikon zachytáva Krista s tŕňovou korunou a stopami bičovania, byzantský Mandylion znázorňuje tvár Spasiteľa v majestátnej podobe so svätožiarou a náznakom kríža za hlavou.

Téma Mandylionu pochádza z legendy o kráľovi Abgarovi z Edessy. Abgar vyslal posla za Kristom s žiadosťou, aby ho prišiel vyliečiť z choroby malomocenstva. Kristus odmietol, avšak kráľovi poslal požehnané posolstvo, ktoré ho napokon vyliečilo. Posol menom Ananiáš namaľoval Kristovu podobu na šatku a tá sa stala svätým artefaktom a prvou ikonou v dejinách. 

V inej verzii legendy Kristus sľúbil, že za kráľom pošle niektorého zo svojich nasledovníkov. Kráľ sa na kresťanstvo obrátil až po Kristovom Nanebovstúpení zásluhou Tadeáša, jedného zo sedemdesiatich učeníkov Ježiša. Najstaršia zmienka o legende o Abgarovi pochádza zo 4. storočia od Eusébia z Caesarey, ktorý bol biskupom a historikom raných dejín kresťanskej cirkvi. 

Mandylion je najstarším dielom v zbierke ikon Slovenskej národnej galérie. Autor ikony nieje známy, avšak dielo bolo súčasťou ikonostasu v ortodoxnom kostole sv. Kozmu a Damiána v obci Lukov - Venécia. Ikona je namaľovaná temperou na drevenej doske širokej takmer 1 meter. 

Príbeh legendy je znázornený na klejme ikony v štyroch scénach po oboch stranách Kristovej tváre. Pozadie jednotlivých scén tvorí jednoduchá architektonická kulisa. Vplyv západného maliarstva prezrádzajú niektoré detaily: reliéfny dekor Kristovho nimbu a tiež anjeli, držiaci šatku, ktorí sa v podobnej funkcii objavujú aj na starších gotických sochách a oltárnych tabuliach na východnom Slovensku.

Dušan Buran ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.