Obraz s námetom Zastávka pred krčmou namaľoval Ľudovít Kubányi v roku 1891. Predstavuje žánrovú tému z ľudového prostredia. Umelec zachytil bežný výjav z maďarskej pusty, kde stvárnil výrez cesty s postavou chudobného tuláka a vpravo krčmu so stojacou figúrou sedliaka. V strednej časti oddeľujú tieto „svety“ dva kone, priviazané o ohradu. Námet krčmy naznačujú dva sudy umiestnené na pravom okraji. Podobne ako väčšina umelcov Kubányiho generácie, aj on sa inšpiroval témou z vidieka.
Pustu s typickou studňou uzatvára nízky horizont v zadnom pláne, pričom takmer polovica formátu je vyhradená pre oblohu, ktorej dominuje dramatickosť blížiacej sa búrky. Často sa v jeho tvorbe objavujú motívy statkárov, hlavne v posledných dekádach, ale aj sedliakov, pastierov či kočišov v prírodnom prostredí nížinatej krajiny.
Maliar Ľudovít Kubányi pochádzal z Dolných Strhárov (maď. Alsóesztergaly). V matrike Akadémie výtvarného umenia v Mníchove je údaj z roku 1881 o zápise 25-ročného študenta Kubányiho, syna protestantského farára. (ALBK, 1928, s.31; Archiv 03968 Ludwig Kubanyi) Pred nástupom na akadémiu sa stihol vyučiť za lekárnika. Navštevoval základnú triedu pre študentov akadémie, tzv. Antikenklasse (prof. Gabriel von Hackl). V štúdiu pokračoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Július / Gyula Benczúr, Bertalan Székely, Tihamer von Margitay).
Nasledovne pôsobil v rodnom regióne, inšpirovaný hlavne tvorbou svojho učiteľa Margitaya. Venoval sa maľbe žánrových obrázkov, portrétov i oltárnych obrazov, medzi inými aj pre kostol vo svojom rodisku. Často čerpal námety z oblasti Novohradu, predovšetkým pre výjavy z vidieckeho prostredia. Na výstavách v Budapešti sa mu dostávalo úspešného prijatia, ale občas ho sprevádzala aj nepriaznivá kritika.
Katarína Beňová ●
ŠVANTNEROVÁ, Jana a kol.: Tieň minulosti / The Shadow of the Past, Bratislava: Neinvestičný fond židovského kultúrneho dedičstva – Menorah, 2013.