Imrich Weiner-Kráľ patril do malej skupiny slovenských umelcov, na ktorých sa podpísalo školenie priamo v Paríži. Tu, pri zdroji modernej maľby, reagoval na rôzne podnety, okrem vtedy takmer povinného kubizmu sa inšpiroval abstraktnými tendenciami. Najviac ho však zaujal surrealizmus, ktorý si sformoval podľa vlastnej predstavy. „Surrealizmus weinerovského vidu“ (Ilečková) alebo „weinerovský poetizmus“ (Abelovský) mal dve základné polohy, ktoré sa v niektorých dielach prelínali. Jedna bola odvodená od toho, čo v odbornej literatúre nazývame veristickým surrealizmom, podľa Dalího vzoru ju charakterizuje splývavá maľba až hyperrealistického charakteru. Druhá línia, ktorú reprezentuje aj vybrané dielo, je akýmsi špeciálnym weinerovským „dedinským“ surrealizmom. Autor nebol striktný v ich používaní, prieniky a prelínanie oboch prístupov boli skôr pravidlom ako výnimkou.
Aj keď je v kompozícií Okno dominantná silná folklórna až etnografická inšpirácia, ani toto dielo neobišiel „medzinárodný“ rozmer. V tomto prípade je to motív ovoidného tvaru v pravom rohu, ktorý je parížsky, či skôr šímovský a pri podrobnom skúmaní pôsobí takmer cudzorodo. Takýto prístup sa dá sledovať aj na iných Weinerových dielach, na rovnakom princípe funguje využitie bezhlavej postavy v elegantnom obleku stojacej na plti v pozadí obrazu Rachovo.
Opačný prienik, teda vpád folklórneho detailu, ilustrujú slovenské krpce, ktoré „obul“ Madone na obraze Búrka. Tieto presahy dokonale ilustrujú Weinerovo zistenie: „... uvedomil som si, že v Paríži platné umelecké názory majú platnosť u nás iba za istých okolností, uvedomil som si, že som viazaný na krajinu, kde som vyrástol. Na kultúru, ktorá je primitívnejšia, iná ako francúzska.“ Treba vyzdvihnúť, že tieto detaily nepôsobia v diele rušivo, práve naopak, dodávajú mu čosi navyše, čo spolu s monumentálnym pôsobením obrazu malého rozmeru vytvára to charakteristické a iné vo Weinerovej predvojnovej tvorbe.
Alexandra Kusá ●
111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.