Podľa evanjelií vojaci odviedli Krista ukrižovať. Niesol svoj kríž, pod ktorým trikrát padol. Sprevádzalo ho množstvo ľudí. Ježiš im povedal, aby neplakali nad ním, ale nad sebou a svojimi deťmi. Sprievod stretol Šimona z Cyrény a vojaci ho prinútili niesť Kristov kríž.
Obraz zachytáva toto rozprávanie, cestu Krista, ktorá viedla z Jeruzalema na Kalváriu. Žena s dieťaťom kľačí na jednej strane vyobrazenia. Jej sú adresované Kristove slová. Na druhej vedú zástup jazdci. Celkom nepatrne vidno Šimona ako zdvíha rameno kríža. V úzadí sú aj Kaifáš a Annáš v turbanoch na koni, Veronika s rúškom a trúchliaca Mária v popredí. Na tejto úrovni sa odohráva pozemské utrpenie Krista. Celkom vzadu sa týči hora Golgota, miesto ďalšieho rozprávania predznamenávajúca posolstvo Krista na zemi.
Obrysy postáv sú pevne zovreté a farby maľované v nádherných tónoch. Dej, farebná škála i kompozičný rozvrh sú postavené na kontrastoch. Majstrovsky ovládaný delikátny manieristický štýl, ktorého základy si von Aachen osvojil v Nizozemsku a zdokonalil v Taliansku, je prejavom internacionálneho slohu dominujúceho na sklonku 16. storočia.
Pred príchodom do Prahy, kde bol menovaný dvorným umelcom cisára Rudolfa II., sa von Aachen zdržiaval už ako renomovaný umelec v Mníchove a Nesenie kríža je prvým známym dielom tohto obdobia. Vzniklo, súdiac podľa formátu a charakteru kompozície, na súkromnú objednávku. Vzhľadom na kópiu zo začiatku 17. storočia, ktorá má aj pendant s námetom Ecce Homo, draženou na aukcii Lempertz (1994), mohlo byť Nesenie kríža súčasťou pašiového cyklu. Rudolf II. využíval Hansa von Aachen aj pre služby umeleckého agenta. V Besançone bol viackrát, a preto možno stotožniť Nesenie kríža s obrazom rovnakého námetu i veľkosti v inventári Thomasa Françoisa Granvella v Besançone (1607).
Zuzana Ludiková ●
111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.