Maliar Ľudovít Fulla patrí bezpochyby k najosobitejším zjavom slovenského výtvarného umenia 20. storočia. V novej, európskej, štýlovej kvalite skúšal nastoliť otázku, či možno byť zároveň európsky i slovenský a súčasne na ňu hľadať aj zmysluplnú odpoveď. Od 30. rokov zvláštnym spôsobom v tvorbe spájal postupy inšpirované aktuálnym európskym avantgardným maliarstvom, ľudovým umením, detským výtvarným prejavom, ikonopisnou maľbou a stredovekým umením. Výsledkom bol originálny výtvarný jazyk vyznačujúci sa syntézou racionálnej, konštruktívnej stavebnosti tvaru s intenzívnou, emocionálnou farebnosťou.
Bol spolutvorcom najintenzívnejšieho avantgardného rozletu sústredeného okolo Školy umeleckých remesiel v Bratislave (1928 – 1939), ideami blízkej nemeckému Bauhausu. Obraz Pieseň a práca vznikol krátko potom ako s Mikulášom Galandom sformulovali svoj program avantgardy v spoločnom manifeste Súkromné listy Fullu a Galandu (1930 až 1932). Kompozícia maľby je rozvrhnutá do troch pozdĺžnych pásov na spôsob stredovekého nástenného rozprávania. Postavy, veci a scény dostávajú rozmer a proporciu, ktoré nie sú súvzťažné so skutočnosťou, ale vyplývajú z dôležitosti, akú im priznáva sám autor.
Ikonické odkazy – letiaci muzikant, scény s oráčom, vykopávaním zemiakov, znakové fragmenty krajiny a vidieckej architektúry – sú zrozumiteľné vo svojej základnej symbolike. Nad tým všetkým vládne autonómna, subjektívna farebná koncepcia, ktorá emocionálne sceľuje dielo. To všetko odkazuje na jeho zásadnú intenciu – stať sa mýtickým podobenstvom o slovenskom svete, o jeho roľnícko-pastierskej prapodstate.
Obraz vznikol v súvislosti s plánovanou výzdobou rekonštruovaného románskeho kostolíka v Klížskom Hradišti pri Topoľčanoch, ktorá sa z neznámych dôvodov nerealizovala. Rátalo sa s nástennými maľbami, výzdobou dreveného stropu a zábradlia chóru. Fulla odmietol myšlienku historizujúcej ponášky a pokúsil sa o moderné prehodnotenie zadania. Návrhy riešenia sa zachovali vo fragmentoch, z prípravných prác však vznikli diela pokladané za prvé vyvrcholenie jeho tvorby: maľby Požehnanie statku, Vyhnanie z raja a Pieseň a práca boli roku 1937 ocenené Grand Prix na medzinárodnej výstave umenia a techniky v Paríži.
Dielo bolo súčasťou rozsiahleho daru umelca štátu a nachádza sa v Galérii Ľudovíta Fullu v Ružomberku v správe Slovenskej národnej galérie.
Katarína Bajcurová ●
111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.