Napájadlo s havranmi

Ladislav Mednyánszky

datovanie:
miery: výška 27.3 cm, šírka 21.0 cm
výtvarný druh: kresbaprípravnáštúdia
žáner: zátišie
materiál: zažltnutý papier
technika: krieda, čierna
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Katarína Beňová
inventárne číslo: K 2731/a,b
tagy: voda pole zviera horizont zvuk samota plenérizmus
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

„Dopoludnia som maľoval s Traugottom, potom, končiac s obedom, šiel som do ateliéru, kde som skicoval jeden malý obraz. Malá poľná studnička s válovom, dve vrany na nej. Základný Stimmung je skorý jarný, všade vidno roztápajúci sa sneh. Pri studni a pred ňou stoja mláky vody.“ (február — marec 1878, Strážky)

V slovenských a maďarských zbierkach je Mednyánszkeho tvorba bohato zastúpená. Špecifikom jeho krajinárskej i figurálnej tvorby je fakt, že málokedy on sám svoje diela značil, signatúrami obrazy niekedy opatrovali jeho švagor Štefan Czóbel alebo tajomník József Pálmai. Je veľmi zložité sa vyjadriť aj k časovému zaradeniu Mednyánszkeho tvorby, ktorý keď dosiahol svoj „Stimmung“, tak v rovnakom spôsobe stvárnil námet v 80. rokoch alebo po roku 1900. Práve zachované Mednyánszkeho denníky napomáhajú presnejšie určiť niektoré z námetov, na ktorých umelec pracoval.

Napájadlo s havranmi je jedným z takýchto príkladov. Obraz vyhotovil Mednyánszky v Strážkach, ponechal ho vo svojom jedinom stálom ateliéri, ktorý mu pri hospodárskej časti kaštieľa nechal postaviť jeho otec, barón Eduard Mednyánszky. Tu sústreďoval diela, na ktorých pracoval počas pobytov doma ako i tie, ktoré si nechával len pre svoju potrebu rozpracované.

O námete havranov (vrán) pri napájadle v jarnom náladovom prevedení si zapísal informáciu do denníka v roku 1878. Tým pádom bolo možné presnejšie datovať sériu kresieb a výslednú olejomaľbu, ktorá je v zbierke Slovenskej národnej galérie. Tento typický výsek do krajiny so zachytením dojmu namaľoval Mednyánszky pod vplyvom svojej skúsenosti s plenérizmom barbizonskej školy, pričom priamo Barbizone maľoval v roku 1875 počas svojho prvého francúzskeho pobytu.

Katarína Beňová ● “Sedem vecí o…” Ladislav Mednyánszky a jeho denníky (medium.com)