Polyfunkčná žena

Ilona Németh

datovanie:
miery: výška 45.0 cm, šírka 200.0 cm, hĺbka 260.0 cm
výtvarný druh: sochárstvoinštalácia
materiál: kombinované materiály
technika: kombinovaná technika
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: IM 1016
tagy: žena ženská práca zvuk posteľ nábytok
nadobudnutie: Dar zo Zbierky Linea
objednať reprodukciu

„Ak je umelecká sebarealizácia tvoja potreba, je ťažké to napríklad kvôli materstvu obmedziť. Bez práce strácaš svoju podstatu. Zladiť tieto potreby je spoločná zodpovednosť ženy, celej rodiny a celkovo spoločnosti.“

Červená zamatová posteľ je autorkinou prvou zvukovou a interaktívnou inštaláciou. Vznikla v období, keď začala Ilona Németh – pôvodne najmä maliarka – inklinovať k tvorbe objektov a umeleckých prostredí kombinujúcich prírodné materiály s technickými prvkami.

Namiesto gombíkov čalúnenia pokrývajú posteľ otvory pre drobné zabudované reproduktory. Zvuky smiechu, vzdychov, plaču alebo spevu uspávanky, ktoré autorka označila ako „pocity bez slov“, odkazujú na rôzne funkcie ženy v rodine a v spoločnosti. Dielo okrem priamočiarej emócie prináša aj kritický komentár k rozšírenej predstave o ženskej emancipácii, ktorá často prináša očakávania, že sa žena popri kariére stará aj o domácnosť, deti a o potreby muža.

Pozorné načúvanie zvukom postele a vnímanie jej mäkkého povrchu núti človeka zaujať telesné polohy vyjadrujúce intimitu, spomalenie či zraniteľnosť. Interakcie publika sa na posteli počas jej ciest po svete podpísali rôznymi spôsobmi – v Hiroshime ju nadšení diváci časom „úplne dotrhali“, v Berlíne bola násilne dorezaná nožom. Druhá verzia diela sa dnes nachádza v zbierke Ludwigovho múzea v Budapešti.

lab.SNG ● Text z aplikácie atlas.sng.sk pre stálu expozíciu Model: Múzeum súčasného umenia?