Výstava Montreal Expo ´67 bola jednou z historicky najdôležitejších prezentácií Československa vôbec. Špecifikom tejto výstavy bol dôraz na spôsob umeleckej prezentácie a zmysel národnej prezentácie, pričom pavilón ČSR patril k odborne i laicky najreflektovanejším. Na výstave v tej dobe participovalo množstvo umelcov z rôznych odvetví.
Ladislav Guderna sa prezentoval nástennými maľbami (štukolustrami). Návrhy pre výstavu sú poznačené autorskými prístupmi. V 60. rokoch Ladislav Guderna začína pracovať s kolážami. Rôzne vystrihnuté obrázky menia svoju pôvodnú funkciu a zmysel, sú súčasťou vymysleného umelcovho sveta. Miestami až dekadentne pracuje s históriou, iróniou, rozkošou, pokojom, metaforou a mierom. Vytvára priestor bez času. Často v jeho dielach vidíme zmyselné telá bez hláv, hlavy bez tiel plné tajomstiev.
„Na stenách Staropražskej reštaurácie vytvoril Ladislav Guderna fantazijné farebné štukolustro s námetom kartových hier, rozvíjajúce v československom modernom umení tradičný záujem o surrealizmus.“ – Vladimíra Büngerová
„Gudernov svet plný rôznych ženských postáv, ktoré vypĺňajú prázdnotu radosťou a humorom, tvoria protipól mužskému princípu a niekedy si vytvárajú aj svoj vlastný, často nepochopený svet.“ – KISZ-SZÉMAN, ŽOFIA: Ladislav Guderna – Lietajúca ryba. Bratislava: GMB, 2012, s. 77.
Žena a jej figúra je u Gudernu niekedy oblečená, inokedy nahá, ale vždy si je vedomá svojej ženskosti, aj keď maliar stratil jej hlavu a nahradil ju napr. srdcom, zvieracím, zoomorfným alebo iným motívom. A keď tú hlavu našiel, osadil ju na elektrotorzo cyklo-holubice, vlasy jej upravil korunou z konskej papule. Návrhy nesú stopy dekorativizmu, kultivovanosti, vtipu, zdanlivo nesúrodé spája s ľahkosťou veľkého množstva asociácií.
Ľudmila Kasaj Poláčková ●
Virtuálna galéria NG