Tehlový kváder I.

Peter Kalmus

Peter Kalmus – Tehlový kváder I.
datovanie:
miery: 21.5 cm, 45.5 cm, 18.0 cm
výtvarný druh: iné médiáobjektpriestorový
typ objektu: konceptuálny objekt
materiál: kombinovaný materiál
kov
knihy
technika: ready-made
zváranie
autorská technika
značenie:
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
inventárne číslo: F 57
tagy: kniha geometria
v kolekciách:
z cyklu: Tehlový kváder, I. časť

Dielo Tehlový kváder I. patrí do série, v ktorej Kalmus zavaril zväzky z jednej edície kníh do ťažkých kovových rámov (napr. rusko-slovenské / slovensko-ruské slovníky, alebo sovietska encyklopédia – tieto diela sa tiež nachádzajú v zbierke Nitrianskej galérie). 

Tehlový kváder I. obsahuje populárno-náučné publikácie o velikánoch svetového výtvarného umenia od Giotta po impresionistov. Kalmus tu pracuje so znefunkčnením a posunom bežných predmetov (v tomto prípade kníh) do nových súvislostí. V knihách nemôžeme listovať, nemôžeme ich čítať, ich obsah je pre nás neznámy. Môžeme len vizuálne vnímať ich chrbty a prednú a zadnú stranu obalu kníh, ktoré sa nachádzajú na oboch koncoch (na jednej vidíme, že je písaná v Taliančine). Toto dielo má však napriek tomu viacero možností čítania. Z rôznofarebných prebalov kníh vznikol objekt, ktorý by sme pokojne mohli zaradiť do  geometrického minimalizmu, umeleckého štýlu, ktorý sa rozvinul v 20. storočí. „Starí majstri“ tu teda vystupujú ako základný stavebný kameň súčasného umenia a zároveň materiál pre umelecké dielo Petra Kalmusa, na čo odkazuje aj samotný názov (z tehál predsa vieme postaviť celý dom). Vedomosti a informácie obsiahnuté v týchto knihách nám zostávajú neprístupné, preto ich vnímame len ako predmety s určitou estetickou funkciou. Napriek tomu človek rozhľadený v dejinách umenia dokáže predpokladať, aké informácie by v nich našiel. Kalmus tu ironicky poukazuje na stav, kedy v umení často nejde o obsah, ale len o vonkajší efekt, a taktiež na podstatu umeleckých predmetov, ktoré nemajú väčšinou žiadnu praktickú funkciu.

Omar Mirza ● Virtuálna galéria NG