datace: | |
rozměry: |
výška 125.0 , šírka 180.0 cm |
výtvarný druh: | maliarstvo › obraz mixmediálny |
typ objektu: | obrazy |
námět: | figurální |
materiál: | drevená preglejka |
technika: | vypalování kolorování |
značení: | vzadu vypálené: Mitríková & Demjanovič MMXII |
galerie: | Nitrianska galéria, NGN |
kurátor: | Barbora Geržová |
inventární číslo: | O 2164 |
tagy: | kroj automobil strom žena muž raketa hory |
kolekce: |
Ženičky a ujček odetí v krojoch stoja niekde na poli za dedinou učupenou pod majestátnymi slovenskými končiarmi a prizerajú sa štartu kozmického korábu (zlepenca z rôznych raketových modulov), vedľa ktorého je spokojne zaparkované žlté Lamborghini. Tento bizarný výjav zachytáva pyrografia Evakuácia slovenských elít, a ako názov napovedá, v spomínanom vesmírnom plavidle sa nachádza zaiste výkvet národa. Čo je však dôvodom evakuácie? A kto vlastne sú tieto elity? Podľa luxusného športového auta by sa dalo usudzovať, že „vyvolení“ sú tí bohatí, a obyčajnému pospolitému ľudu neostalo nič iné, len ostať doma a naďalej znášať jarmo osudu. Alebo je to všetko úplne inak?
Absurdita a ambivalentnosť tohto diela sú príznačnými znakmi pre celú tvorbu Jarmily Mitríkovej a Dávida Demjanoviča. Nacionalizmus, slovenskosť, folklór, mýty a legendy, rituály, náboženstvo, pohanstvo, poverčivosť, Morena, procesie, fašiangy, spartakiády, dožinky, traktory, kombajny, vlajky, symboly, nacisti, komunisti, pionieri, partizáni, šamani, turoni, tradície, popkultúra, subkultúra, komiksová estetika, DIY, mystifikácia, slovenský vesmírny program, ikonické architektúry, kreatúry, diktatúry, karikatúry, recyklácia, humor a irónia – to sú ingrediencie výdatných, osviežujúcich a nefalšovane slovensky postmoderných „smoothies“, ktoré nám konzumentom táto umelecká dvojica namiešava. Podobne, ako sa v našej kolektívnej i individuálnej pamäti všetko miesi, až niekedy nie je jasné, čo je/bola skutočnosť a čo skôr výplod našej fantázie, resp. zabúdania.
Početné vrstvy vizuálnych a kultúrnych odkazov sa odlupujú postupne, čím sa divácky zážitok z diel ešte predlžuje. Obsah tu však veľmi úzko súvisí s formou. Autorská dvojica používa pyrografiu, tradičnú techniku vypaľovania pájkovačkou do dreva (alebo kože), ktorá bola obľúbená u domácich „kutilov“ v Československu a dodnes sa používa na výrobu suvenírov a iných ľudových výrobkov. Tieto „kresby“ ohňom sú kolorované lazúrami na drevo a tieňované teplovzdušnou pištoľou, čo im dodáva ešte folklórnejší nádych a odkazuje – podobne ako použitie preglejky (lacného a dostupného materiálu), na amatérsku tvorivosť, v ktorej sa snúbi remeselná zručnosť s dekoratívnosťou hraničiacou s gýčom. Mitríková a Demjanovič však nezotrvávajú len v polohe jedného média, ale svoje pyrografie rozširujú o performancie, videá a objekty.
Omar Mirza ● Virtuálna galéria NG
Vámi zvolené dílo by se mělo v krátkém čase začít automaticky stahovat.
Digitální reprodukce volných děl na této stránce jsou přístupné jako verejné vlastníctvo (public domain). Můžete si je volně stáhnout ve vysokém rozlišení a využívat k soukromým i komerčním účelům – kopírovat, sdílet i upravovat.
Při dalším šíření prosíme uvést:
Jarmila Mitríková, Dávid Demjanovič – Evakuácia slovenských elít, 2012, Nitrianska galéria, NGN, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:NGN.O_2164
Pokud plánujete využít reprodukce ke komerčním účelům, prosíme informujte o Vašich plánech dopředu, naši odborníci Vám mohou poradit.
Vámi zvolené dílo nebylo nyní možné stáhnout. Zkuste to prosím později.
=Pokud problém přetrvává, kontaktujte nás na lab@sng.sk