Naďa Šimunová je scénografka a kostýmová výtvarníčka, ktorá sa intenzívne venuje propagácii a príprave výstav z divadelného prostredia. Študovala u profesorov Ladislava Vychodila a Ludmily Purkyňovej, a tak mnohé zakladateľské postavy tvorby divadelného plagátu osobne poznala. Medzi jej najnovšie projekty patrí prehľadová výstava Príbeh divadelného plagátu v galérii Umelka. Pripravila ju pod záštitou združenia scénografov Pro Scena spolu s kostýmovým výtvarníkom a kurátorom scénografickej zbierky v Múzeu Divadelného ústavu Miroslavom Daubravom.

Divadelný plagát nie je samostatná výtvarná kategória. Je úzko prepojený s dizajnom divadelnej inscenácie, musí zaujať, pritiahnuť divákov na predstavenie a zachytiť podstatu divadelnej hry. Ako prvého sme si pre našu výstavu vybrali Čestmíra Pechra, ktorého som poznala osobne. Bol to partner mojej pedagogičky na VŠMU Stanislavy Vaníčkovej. Veľakrát sa bol pozrieť na nás študentky v našom ateliéri scénického a kostýmového výtvarníctva.

Najviac ma zaujal jeho plagát pre divadelnú inscenáciu F. Dürrenmatta Kráľ Ján v Slovenskom národnom divadle v roku 1970. Pre túto hru som robila kostýmovú výpravu v divadle Nová scéna v roku 1995, v mojom vtedy materskom divadle. Expresívna tvár a akási tŕňová koruna na tmavom pozadí vystihujú všetko to desivé dianie inscenácie, šialený výkrik šialenej doby. Je obdivuhodné, ako tento pán umelec tvoril plagáty prostými maliarskymi technikami na plátno ako obraz. Dnes je to už ojedinelé a vzácne.

Čestmír Pechr. Friedrich Dürrenmatt: Kráľ Ján, 1970.

 

Neodmysliteľným tvorcom plagátov bol pre mňa môj kolega z divadla Nová scéna Tomáš Berka, scénograf, architekt, hudobník a grafik. Na jeho plagáty som sa vždy tešila, boli plné farieb a Tomášovho svojského humoru, divadelných skratiek, metafor. Mal úžasný nadhľad, čo využíval v každej oblasti svojej tvorby. Taký je napríklad aj plagát k divadelnej inscenácii Gogoľových Mŕtvych duší z roku 1988. Jeho akýsi mlynček, či nekonečne sa navíjajúci pás rovnakých ľudských nefunkčných bytostí, ma stále fascinuje – je dodnes aktuálny. Tomášove plagáty sú jednoducho nadčasové.

Tomáš Berka. Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Mŕtve duše, Nová Scéna Bratislava, 1988. Slovenská národná galéria.

 

František Lipták, všestranný umelec, trochu mladší kolega scénograf, úžasný človek. Výtvarno z neho priam srší. Ferko často namiesto ceruzy a papiera pri kreslení plagátov používa tablet, kresliace pero a grafické programy. To si na ňom tiež veľmi cením, že má túto modernú techniku absolútne zvládnutú. V jeho tvorbe, aj plagátovej, nezaprie skvelého maliara, vždy so svojským pohľadom na svet.

Okrem plagátov pre divadlo Teatro Tatro, Divadlo Andreja Bagara v Nitre či Slovenské národné divadlo navrhuje aj plagáty pre poľské alebo francúzske divadelné festivaly Méli'môme francúzskej spoločnosti Nova villa Reims. Výkonný riaditeľ spoločnosti Joel Simon oslovil Ferka na základe dávnej návštevy Bábkového divadla v Nitre, kde mal plagáty. Méli'môme je divadelný festival pre deti od 8 mesiacov s nádhernými vizuálnymi a vnemovými predstaveniami. Ferko sa zúčastnil jedného festivalu ako jeho krstný otec, a zároveň tam mal výstavu a workshopy s divadelným zameraním.

František Lipták. Festi' Momes. Súkromný majetok.

 

Vo výbere pozoruhodných tvorcov divadelného plagátu na Slovensku nesmú chýbať ani autori ako Ľubomír Longauer, Vladislav Rostoka, Milan Veselý, Dušan Junek či Svetozár Mydlo.

Ľubomír Longauer. Alfred Jarry: Kráľ Ubu, 1979-1983. Slovenská národná galéria.
 
Vlastislav Rostoka. Balet Ikarus, Slovenské národné divadlo, 1975. Slovenská národná galéria.
 
Milan Veselý. Lasica & Satinský: Soiré, Divadlo na korze, Bratislava, 1968. Slovenská národná galéria.
 
Dušan Junek. Wiliam Shakespeare: Romeo a Júlia, 1986. Slovenská národná galéria.

 

Na výstave sa však našlo miesto aj pre mladších tvorcov ako Jaroslav Daubrava, Emil Drličiak či Marcel Benčík.

Jaroslav Daubrava. Claude Confortés: Maratón, Divadlo Ludus, Bratislava, 2010, r. P. Kuba. Súkromný majetok
 

 

Výstavu Príbeh divadelného plagátu pripravila Pro Scena – Slovenská scénografická spoločnosť, občianske združenie profesionálnych scénografov a technikov. V Galérii Umelka je prístupná od 20.10.2021 do 5.11.2021.

Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.

Nové kolekcie, články a tipy na výtvarné diela 2x mesačne.
Odoslaním súhlasím so spracovaním osobných údajov.