Najdi tisíce kombinací výtvarných technik, materiálů a motivů
Anton Jasusch, košický „prorok moderny“, pretavil svoje traumy z 1. svetovej vojny do apokalyptických vízií, spájajúcich metaforu a abstrakciu v monumentálnych farebných víroch. Takmer futuristické kompozície Jasuschovho obrazového cyklu nemajú v slovenskom umení obdobu a predstavujú radikálne gesto, ktoré u nás otvorilo brány výtvarným avantgardám 20. storočia.
Drobné domčeky sa chúlia v tieni masívneho čierneho trupu lode, ktorý rozdeľuje bohatú kompozíciu na jej vidiecku a priemyselnú časť. Kovové stĺpy, rúry a žeriavy pokračujú v hornej polovici až niekam do diaľky, akoby si chceli podrobiť samotné more. Divoké vlnobitie dramatizuje výjav a odráža sa v zošikmených mračnách na tmavomodrej oblohe. Nový svet tu o priestor zápasí s tým starým a s prírodou zároveň.
Maliarka navštívila prístav na pobreží Normandie počas svojho päťročného študijného pobytu v Paríži. V maľbe vidno vplyvy kubizmu, konštruktivizmu a na plynulo tieňovaných rúrach aj tzv. tubizmu, ktorý rozvíjal v tom čase aktívny maliar a učiteľ Fernand Léger. Kombináciu modrých, šedých a hnedých farieb si autorka udržala aj v ďalších dielach, rovnako ako dôraz na dynamický efekt prírodných síl.
Mnohé Šimerovej maľby pôsobili po jej návrate do Bratislavy exoticky a priam priekopnícky. O kubizme tvrdila, že zmietol starú hierarchiu, určujúcu, ktoré tvary treba zobrazovať a ktoré nie: „Kubizmus bola cesta späť do života, lebo akademické umenie si nevšimlo, že svet sa pokryl asfaltom.“