Nájdi tisíce kombinácií výtvarných techník, materiálov a motívov
Anton Jasusch, košický „prorok moderny“, pretavil svoje traumy z 1. svetovej vojny do apokalyptických vízií, spájajúcich metaforu a abstrakciu v monumentálnych farebných víroch. Takmer futuristické kompozície Jasuschovho obrazového cyklu nemajú v slovenskom umení obdobu a predstavujú radikálne gesto, ktoré u nás otvorilo brány výtvarným avantgardám 20. storočia.
Drobné domčeky sa chúlia v tieni masívneho čierneho trupu lode, ktorý rozdeľuje bohatú kompozíciu na jej vidiecku a priemyselnú časť. Kovové stĺpy, rúry a žeriavy pokračujú v hornej polovici až niekam do diaľky, akoby si chceli podrobiť samotné more. Divoké vlnobitie dramatizuje výjav a odráža sa v zošikmených mračnách na tmavomodrej oblohe. Nový svet tu o priestor zápasí s tým starým a s prírodou zároveň.
Maliarka navštívila prístav na pobreží Normandie počas svojho päťročného študijného pobytu v Paríži. V maľbe vidno vplyvy kubizmu, konštruktivizmu a na plynulo tieňovaných rúrach aj tzv. tubizmu, ktorý rozvíjal v tom čase aktívny maliar a učiteľ Fernand Léger. Kombináciu modrých, šedých a hnedých farieb si autorka udržala aj v ďalších dielach, rovnako ako dôraz na dynamický efekt prírodných síl.
Mnohé Šimerovej maľby pôsobili po jej návrate do Bratislavy exoticky a priam priekopnícky. O kubizme tvrdila, že zmietol starú hierarchiu, určujúcu, ktoré tvary treba zobrazovať a ktoré nie: „Kubizmus bola cesta späť do života, lebo akademické umenie si nevšimlo, že svet sa pokryl asfaltom.“
Na Webe umenia je ďalších viac
ako 160 kolekcií
Na Webe umenia je ďalších viac
ako 120 článkov