Thousands of techniques, genres and media to explore
„...po dokončení akvarelov nikdy neviem ako vlastne vznikli. Rozumová stránka je tu totiž v takom dokonalom súlade s citovou stránkou a tak sa rýchlo realizuje, že vylučuje akúkoľvek špekuláciu.“
„Pre mňa zostávajú tieto práce výrazom túžby, ktorá vie, že životom, ktorý žije, splynúť s prírodou už nedokáže. Nemyslíš, že by sme sa mali viac starať o nemožnosť? Nie je ona náručou, ku ktorej sa utiekame?“
Zimou oholená čerešňa popísaná vápnom slovami sneh v rôznych jazykoch predstavuje pre autora „zhmotnenie minúty ticha“. Biele slová pôsobia, akoby samotný sneh ožil a pokúsil sa komunikovať v ľudskom jazyku. Výtvor prírody sa tu prelína so zásahmi človeka a dielo tak nenápadne zdôrazňuje, že tieto zásahy môžu mať predovšetkým pomocnú a ochrannú moc.
Umelcove prírodné inštalácie vznikali často v zimnom čase, keď stromy zbavené lístia pôsobili ešte zraniteľnejšie. Tóth sa však vo vzťahu ku krajine neutiekal k pátosu a moralizácii. Vytváral jednoduché poetické gestá, ktoré „ľahostajnú“ prírodu neidealizujú ani nehlásajú návrat k akejsi stratenej nepoškvrnenosti.